Jag får många frågor nu, med anledning av Black Friday. Så oerhört tacksam att jag tycks stå för något som gör att man blir nyfiken på min hållning kring Black Friday. Så jag tänker kommentera några påståenden, så får vi se om ni håller med, eller inte 🙂 Då kör vi!
“Varför inte handla, om den ändå är bra pris?”
Det är klart att jag förstår resonemanget: bra pris, bra för just din plånbok. Men, det priset inte inkluderar är klimatkronorna, eller miljökronorna. Så här hänger det ihop (snabbkursen): varje sak som produceras har en påverkan. Det kan vara vattenanvändning, kemikalier, metaller eller färg – listan kan göras lång när det gäller resursanvändning. Många gånger produceras produkter på ett sätt som inte är schyst mot varken planet eller människa. Så – om du hittar något för en hundralapp, så saknas en prislapp: nämligen den som berättar om hur det hela har gått till och vad som har påverkats.
Från mitt håll säger jag:
Att bara handla för prisets skull är inte en bra strategi.
“Men om jag verkligen behöver något då?”
Ni vet ju att jag älskar att peppa er, på olika sätt, men nu kommer en party pooper: vi behöver verkligen fundera på vad “behöver” är för något. Jag skrev en text förra white monday och där resonerade jag så här:
Vi, däribland jag själv förstås, har föreställningar att vår nästa pryl, vårt nästa skoköp, ska innehålla en problemlösning. Det kan förstås vara så (när man faktiskt behöver skor för att man inte har, då är det ju en sann problemlösning). Men jag vågar säga att många av våra köp har en grund i något helt annat. Det finns en rastlöshet, en önskan om något mer. Vad sägs om att söka det någon helt annanstans?
Vad jag vill säga: jo du har behov – men frågan är varifrån det kommer? Jag träffade en forskare, Cecilia Solér, när jag skrev min bok och hon pratade om hur tätt sammanknutna våra känsloliv är med till exempel shopping: det finns liksom ett köp för varje känsla: vi shoppar när vi är ledsna, arga, upprymda….
“Fast jag behöver verkligen ett par skor”
Det är inte svart eller vitt, även om just Black Friday är väldigt svart. Självklart finns det tillfällen då vi verkligen behöver använda vår plånbok och att vi har verkliga behov. Här vill jag länka till Johanna Nilssons inlägg “Köp nytt i absolut sista hand”. Du behöver ett par skor – och har du fötter som inte är ömtåliga, så finns det en second hand marknad, där vi många gånger kan ordna skor som är nästan nya. Det kräver lite av oss, ja, men det finns. Mitt tips är att börja i god tid och skanna av nätet.
#whitemonday – cirkulärt och fräscht!
Jag är ju en köpstoppare, vilket innebär att jag har en köpfri livsstil som bas, och ibland gör jag avsteg. När min son växer behöver han kläder och skor, och det ordnar jag second hand. Inga konstigheter men jag förstår att tonåren kanske kommer bli mer utmanande. Vi tar ett steg i taget (han är fyra nu). White monday infaller nu på måndag, den 25 november. Där handlar det om att lyfta initiativ som har cirkulära affärsmodeller.
Min generella inställning är att vi kan lösa många av våra behov på andra sätt än genom att handla – det beror alldeles på vad det är. Jag köpte till exempel min återtillverkade mobil från Inrego, och de är också en del av white monday. Här har ni en lista på alla “buddies” som deltar.
Och så kom ihåg: laga, dela, låna, återanvända, återtillverka, gör själv – det finns en massa verb att använda när behovet slår till!
Vill du läsa mer? Följ mig på Bloglovin!
Emilia
1 Comment
Bra och viktigt inlägg Emilia. Vi är glada att vara en White Monday-buddie, känns helt rätt. Vi blir fler och fler! 🙂