Livet med Ullakarin Nyberg – Sveriges radio

Jag fick tips om en podd alldeles nyligen och har lyssnat på några avsnitt. Podden Livet med Ullakarin Nyberg är väldigt fin och det är så modigt av dem som ringer in att delta. Det finns något allmänmänskligt med att ha svårigheter i livet och Ullakarin är en otrolig lyssnare. Hon plockar upp och speglar personerna som deltar på telefon på ett väldigt engagerande sätt. Jag insåg också hur svårt det kan vara att svara på till synes enkla frågor – det är ju liksom livet det handlar om, det egna livet. Här kommer tips på de avsnitt som jag hittills har lyssnat på.

Livet med Ullakarin Nyberg – tips på avsnitt

“Jag har slutat tänka elaka tankar om mig själv”

Här kunde jag nästan känna personens lättnad över att ha kommit över till “andra sidan”. Otroligt vilken resa, att gå från självhat och destruktiva beteenden till att tycka om sig själv.

“Jag känner varken sorg eller glädje”

Det där med att ha det bra och trots det inte kunna känna något, det är hög igenkänning på den. Jag fastnade också för hur viktig trösten kan vara i olika situationer, särskilt när man är barn.

“Jag tvingades bli vuxen för snabbt”

Här berättade personen om en svår händelse, där hennes mamma lämnade alla barn, och kvar blev Amanda 12 år med sina syskon där hon fick ta ett stort ansvar efter att mamman lämnat. Starkt berättat.

Livet med Ullakarin Nyberg
Ullakarin Nyberg gör podden Livet tillsammans med SR

Foto: Mattias Ahlm/SR

Att känna igen sig själv i andras liv

Det kan finnas olika anledningar till att lyssna på poddar, många söker inspiration andra vill lära sig något. Du får gärna lämna tips i kommentarerna till detta inlägg (länk för att kommentera finns längst upp i detta inlägg). Just podden Livet lyssnar jag på för att det finns ett värde i att höra andras berättelser, kanske att vi saknar de djupare samtalen lite med tanke på hur det övriga flödet ser ut på The Internetz. Jag fick öva på att lyssna rätt nyligen, om det kan du läsa här.

Sista sommarlovsveckan

Tiden gick både fort och långsamt den här sommaren. På min Instagram (@enemilia.se) skrev jag nyligen om den oro jag kände inför sommaren: hur jag skulle orka, vad vi skulle hitta på för aktiviteter, hur jag kunde vara tydlig med mina energinivåer. Ibland har det varit svårt, ibland har det gått bättre. Mina bad vid sjön har varit ovärderliga, och jag fick också förbättrad kontakt med mitt barn, särskilt när jag skulle resa iväg på yogaretreat, då viskade han i mitt öra: “du är bäst, mamma” (klockan sex på morgonen en fredag, jag kände mig så glad över hans ord).

Utflykt till Tyresta

Nu är snart vardag och vissa rutiner tillbaka, jag önskar dig en fin helg 💚🌱

En helg i mjukhetens tecken – Gratitude & Grace Retreat i Vårdinge by

“Emilia kommer du? Vi går till sista cirkeln nu”

Yogaretreat nära Stockholm. Att gå upp 05.45 för att ta mig till Södertälje Hamn kändes först som en utmaning men när klockan väl ringde på fredagsmorgonen så kom jag upp, åt en liten frukost och gick sen till bussen. Några byten senare var jag framme i Södertälje 08.17 för att bli upphämtad. Utöver mig var det två personer till som fick skjuts, samåkning deluxe 💚🌱👈 Tack Maya för skjutsen och det betyder lite extra för mitt miljöhjärta att vi samlades några stycken för att åka tillsammans.

Yogalärarna som ledde, helgen heter Petra Kalla och Leona Ross. De gör retreatet så himla bra. I år var det inte lika tidiga mornar som 2016 (länk till den upplevelsen lite längre ner), vilket jag uppskattade. Jag gick på klasserna både fredag och lördag, men på söndagen vilade jag på förmiddagen. Hur var yogan? Jag tänker att den helt och hållet utgick från våra egna behov, vi blev samskapare till det som hände i yogarummet – både tillsammans, med oss själva och med Petra och Leona. Det var också något som de påminde oss om, om hur olika våra kroppar är och vad vi behöver. Som med allt annat kan prestation smyga sig in även i en vacker yogasal. Så min beskrivning av yogan, så som jag försökte utöva den, är: mjuk, närvarande, återhämtande och stärkande. Ibland också frustrerande, då jag ibland flyger iväg i tanken, men även där behöver jag lägga in mjuka gensvar, att det är okej att låta sig vandra.

Petra la in Qi gong i sina klasser vilket jag tyckte om, vid ett tillfälle fick vi tillsammans använda våra röster och boxa oss fram samtidigt som vi ljudade “ha” med en stark röst, det var så bra. Den övningen går också att göra och samtidigt ljuda “nej”. Man står i krigaren och puschar händerna framåt, bort från kroppen. Jag hann tänka nej så många gånger. Det kändes som en tydlig gränssättning som sattes på plats där och då.

Leona tog också tillfället i akt att prata om nervsystemreglering, på fredagen, där även Petra kom in med sin input, och det jag tar med mig är hur känslor och nervsystem hänger ihop. Och vad som händer när man trycker undan känslor (hallå hallå jag räcker upp handen) och vad man kan göra i termer av yoga, rörelse, röst. Och även vagusnerven nämndes vid ett flertal tillfällen och vi fick enkla förslag på övningar för att kunna slappna av lite mer. En av övningarna använde jag mig under hela helgen. Man “trycker upp” skinnet i nacken, uppåt, och tittar snett uppåt med ögonen i ena hörnet, och sen det andra. Det som ska hända är att du inväntar en gäspning (det går faktiskt att framkalla själv la jag märke till).

Jag tänkte att jag delar med mig av schemat, så får ni se hur denna yogahelg såg ut.

Fredag – dag 1 – yogaretreat nära Stockholm

09:00 – 10:00FLYTTA IN, TE & FRUKT
10:00 – 10:45INTRO/OPENING CIRCLE PRAYER/NAME CIRCLE 
11:00 – 12:30YOGA & QIGONG MED PETRA
12:30 – 13:30
13:30 – 14:30        
LUNCH
REST & FREE TIME
14:30 – 15:00
15:00 – 15:30
16:00 – 17:30
NERVOUS SYSTEM REGULATION SERIES LEONA
STRESS & BODY AWARENESS PETRA
YOGA MED LEONA
18:00 – 19:00 DINNER 
19:30 – 20:00YOGA NIDRA WITH PETRA

Lördag dag 2 – yogaretreat nära Stockholm

07:00 – 08:00BREAKFAST BUFFET
09:00 – 10:30YOGA MED LEONA
11:00 – 11:30ENQUIRY / VALUES MED PETRA
11:30 – 12:00AUTHENTIC RELATING MED LEONA
12:30 – 13:30LUNCH  
13:30 – 14:30FRITID/  BASTU / SWIMMING / REST
14:30 – 16:00SINGING CIRCLE WITH AMANDA & LEONA
16:30 – 18:00
18:00 – 19:00
19:00 – 20:00      
YOGA & QI GONG MED PETRA
MIDDAG
TACKSAMHETSCIRKEL

Söndag dag 3 – yogaretreat nära Stockholm

07:00 – 08:00
08:00 – 09.00
BREAKFAST BUFFET
PACKA RUMMET
09:00 – 10:30YOGA MED LEONA & PETRA
10:30 – 11:00PACKA/STÄDA KÖK/YOGARUM
11:00 – 12:00CLOSING CIRCLE
12:00 – 13:00LUNCH

Maten på Gratitude & Grace Retreat

Så god mat – vegansk/vegetarisk, mycket smak, många olika grönsaker, bröd, te, kaffe. Jag mådde så bra av maten och fick verkligen inspirationen att börja göra liknande mat hemma. All mat ordnades av Pia från Almviks Gård och två av deltagarna på retreatet hjälpte till, Malin och Karin.

>>2016 var jag på det här retreatet för första gången >>

Öva på att lyssna – autentic relating samt sångstund

På lördagen gjorde vi en gemensam övning som rätt och slätt handlade om att bara lyssna på vad en annan person berättar för en. Utan att komma med råd eller ställa frågor. Det var en svår övning för jag är själv en person som gärna vill lösa andras frågor, eller komma med råd. Så denna övning var bra för mig. Efter att du fick lyssna skulle du sedan återge det som den andra personen berättat. Och sen ett varv till, där den första personen fick säga om andra hade uppfattat rätt.

Vi fick också gå till kapellet och sjunga tillsammans Leona och Amanda, medan de ackompanjerade med trummor. Finns klipp på Instagram att kika på!

Badat för att bad läker

Yogaretreat nära Stockholm - bild på Långsjön med anledning av retreatet Gratitude & Grace med Petra Kalla

Både fredag och lördag badade jag på kvällen, med några andra kvinnor. Att få samtala med andra, vilket vi bland annat gjorde på väg ner mot Långsjön, har varit viktigt, vi har kunnat möta både det svåra och det enkla, skrattat och fällt tårar. Jag la märke att jag börjat tala om mitt senaste år med en mer balanserad syn, det känns som en positiv utveckling.

Och ja, jag hann med den sista cirkeln på söndagen, det kändes fint!

Minska sin konsumtion – 3 heta tips!

Jag läser hos Tradera som gjorde en Sifo-undersökning 2018. 36 procent känner “en olust inför att konsumera nyproducerade varor”. Samtidigt: De konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen är 93 miljoner ton. 63 procent uppstår i andra länder till följd av svensk konsumtion. Någonstans snurrar en karusell som börjar kännas rejält rostig. Minska sin konsumtion – hur gör man det egentligen? Blir inte vardagen lite torr och tråkig? Det kan bara du själv svara på men du kan också lägga fokus på helt andra platser än gallerior och reklampelare. Här ger jag dig tre saker som du kan göra.

1. Minska sin konsumtion – spara till något hållbart

Hitta något att spara till – något hållbart som sporrar dig. Det kan ju till exempel vara så att du sparar pengar för att kunna ta ut ledig obetald tid (om det är möjligt) – det vill säga att du sparar pengar för att kunna vara ledig mer. Vad vill du spara till? Själv sparade jag till min el-lådcykel som jag har haft stor glädje av! Budgetera din månad – och bestäm dig för vad som ingår i köpstoppet. Vissa saker är oumbärliga, som mat och hyra. Men det går också att se över sina andra poster: granska försäkringar och elavtal. Själv halverade jag mitt mobilabonnemang genom att ringa och höra mig för. De ville ha kvar mig som kund, så de sänkte räkningen rejält.

2. Kreativ i köket istället

  1. Se till att inte slänga mat i onödan.
  2. Hitta nya recept som du inte gjort tidigare för att njuta av något nytt trots köpstoppet – testa nya miljövänligare matvaror, om du har ekonomi: snåla inte med matbudgeten (samtidigt kan du handla smart, t ex i säsong eller när butiken har kampanjer).
  3. Bli en baddare på att göra goda matlådor, som du antingen kan ha i kylen eller frysa in så att du har för trötta kvällar.
  4. Lär dig om hälsa och mat – vad kan öka på ditt välmående via maten? Själv börjar jag gå åt det vegetariska hållet där jag fasat ut rött kött.
minska sin konsumtion - ger krut på mat istället

>> Läs mer om matpriser >>

3. Hitta något ätbart i naturen

Vi har plockat hallon och blåbär, det är mäktigt att kunna gå ut och se sina egna krusbär växa, och inte minst svarta vinbär och egen oregano. Nästa år har jag satt som mål att odla paprikor och läsa på om det. Kanske har du möjlighet att odla något själv så småningom, man måste inte ha egen trädgård, det finns möjlighet att odla på en balkong. Du kanske också känner någon som har en liten plätt där ni kan odla något tillsammans? Det kan också vara att i sällskap med någon åka ut till skog och hitta bär och svamp.

minska sin konsumtion - hitta något ätbart i naturen. Bild på lingon

Nu åker jag på några dagars retreat men vill gärna skriva mer i bloggen i nästa vecka <3

“I det personliga kan vi hitta nyckeln till förändring”

Förändra sig för klimatet. Två länkar fick jag skickade till mig av en kompis. Jag läser två olika debatter, som är ställda mot varandra. Den ena talar om vikten att ta klimatkrisen på allvar, den andra varnar för fattigdom om konsumtionen avstannar. Tänk vad olika det ser ut, vad vi tycker och hur vi ska nå en bättre värld. Det verkar dessutom vara oerhört provocerande att gå och peta på människors sätt att leva. Det blir i hög grad personligt om någon berättar för någon annan att “du gör fel, det här är mer rätt”. Frihet är något att värna om, men hur ska vi agera när vi har strukturer och vanor som går stick i stäv med andra viktiga målsättningar? Jag tycker det är knepigt.

Jag tror samtidigt att det är i det personliga som vi kan hitta nycklar till förändring. Kommer klimatfrågan dig tillräckligt nära, då blir frågan din att äga. Så var det för mig. Jag hade en ytterst mager aning om klimatet innan jag satte mig in i frågan 2018. Att jag redan börjat med köpstoppslivet var mer en slump än att jag skulle vara miljömedveten, sanningen var att köpstoppet till en början handlade om en utmaning, inget annat.

Det talas om att vi inte ska lasta individen för tuffa klimatfrågor, men om det är någon som ska göra något så är det väl folket? Det är någonstans någon som ska minska på utsläpp. Eller rösta för den delen. Det handlar om olika nivåer, där politiken har en maktposition, men det handlar ändå om människor. Som individer, arbetstagare, arbetsgivare och medborgare. Det är människor, individer, som tar viktiga beslut. Och där behövs förstås stöd i det som så populärt brukar kallas för lätt att göra rätt. Eller dyrt att göra fel. Och då behöver vi också vara överens om vad som är rätt och fel. En kompis till mig, som också tipsade om de två debatterna som jag länkat till ovan, nämnde att det till viss del också handlar om självbilden. Att de som har det bra inte har en direkt motivation att förändra sig, eftersom livet känns bra. Vem är jag eller vi i relation till min/vår omgivning. Vi skulle kunna dra det ännu längre och börja prata livskvalitet. Vilken livskvalitet ger ett fossildrivet samhälle? Får alla ta del av det? Jag har tidigare varit inne på det att vi borde ges utrymme till klimatsorg, det vill säga acceptera att vi behöver förändring, men tillåta oss själva sörja för det vi inte längre kan göra. Och sen undersöka hur vi kan hitta livskvalitet ändå. För det går.

förändra sig för klimatet
På söndag, imorgon, kör jag en live (länk till Facebook).

Sen blir jag lite nyfiken på den andra debattartikeln: blir vi verkligen fattiga av att inte konsumera? Vilken slags rikedom är det vi vill skapa och av vad? Det är positivt med pengar som används på ett klokt sätt, men fakta säger oss att varje krona i genomsnitt släpper ut 46 gram koldioxid. Jag har tidigare skrivit om hyperkonsumtion och matpriser som stiger. Och ni som följt med ett tag på bloggen vet att jag vurmar för en alternativ livsstil. Där det köpfria likställs med en större frihet. Mitt just nu starkaste argument för att hålla igen slentriankonsumtion är att allt vi köper är ett uttag av naturresurser. Och den kostnad som det på sikt skapar, vem tar ansvar för den? Det kostar att konsumera, på flera sätt.

Det finns förstås skillnader på typer av konsumtion – och väl värt att veta är vilka som är värstingar (t ex modeindustrin och elektronik). Jag förstår att pengar behöver rotera och vi behöver skatteintäkter för att ha ett fungerande samhälle. Men att hela tiden öka på, det vill säga att vi sjunger tillväxtens lov, är problematiskt när vi behöver få ner utsläppen. Så ja, jag tror på att sanera konsumtion och öka på sådant som också får redan existerande produkter att rotera. Det klassiska: dela, låna, hyra, second hand. Det vi inte ens har gått in på är skuldsättningsgraden i Sverige, men vad skulle hända om den sjönk och människor upplevde en bättre privatekonomi? Det är något jag upplever i gruppen på Facebook (Köpfritt) – hur skönt människor tycker det är att inte tyngas av dålig/sämre ekonomi. Och kanske det viktigaste av allt: det går alldeles utmärkt att leva billigare.

Tack för att du läser! Har du någon fundering kring att förändra sig för klimatet?

6 saker på önskelistan just nu och lästips på böcker

Barnet leker med kompis och jag har skickat iväg ett nyhetsbrev, jag har snart 1000 prenumeranter – det känns häftigt och roligt. Jag har ett formulär ute där man kan få mina mailutskick och samtidigt få en Köpfritt-fyll-i-bok (pdf) kostnadsfritt.

Jag tänkte jag skulle sammanfatta lite av de 6 önskemål jag har just nu i livet. Både högt och lågt. Du får gärna kommentera vad du har på din. Det blir lite av en övning i positivt tänkande. Jag skrev lite om det här med att kämpa sig igenom dagarna här, där får du en inblick i hur jag har det.

#1 Att ge mig själv tiden att läsa boken I befintligt skick. Jag har den som e-bok på mobilen just nu, men läser väldigt sporadiskt. En kvart om dagen? Jag har gjort en av författarnas övningar och tyckte den kändes hjälpsam. En annan bok jag nyligen läst är Utan press.

#2 Lära mig mer om maillistor. Jag gick en kortare kurs för drygt ett år sen med denna pingla. Jag byggde min maillista med hjälp av den kursen och jag fick upp ögonen för hur jag får mer kontroll (i jämförelse med Facebook och Instagram till exempel). Samtidigt som jag lär mig vill jag också få lite regelbundenhet i det hela. Jag tycker ju om att skriva, men behöver fundera på hur innehållet ska se ut. Får rätt ofta tips och trix i min inkorg, från mailerlite, den tjänst som jag använder mig av. Så att lägga tid på epost-marknadsföring ligger högt upp på önskelistan.

#3 Springa. Eller öka pulsen på något vis. Jag promenerar mycket men vill addera dunka dunk i bröstet!

#4 Hitta ett uppdrag på deltid där jag kan får använda det skrivna ordet och att uppdraget löper över tid. Om du har något tips: let me know! Här kan du läsa mer om mig.

#5 Städa hemma. Detta ständiga projekt som sällan blir av eftersom vi prioriterar samvaro, matlagning och uteaktiviteter. Men idag städade jag en fönsterbänk och det kändes väldigt bra efteråt. Ytan kändes mer behaglig och fri. Det jag tycker är extra svårt är hur man ska sortera olika saker – en del går att sortera som återvinning, men sen finns det osäkra kort – ska jag till ÅVC? Eller ska man sälja det? Ibland känns saker mest som skräp, men kan man lägga det i restavfallet då? Såna tankar bromsar upp hela städförloppet tycker jag.

#6 Sälja saker vi inte använder. Också en surdeg, men när jag väl börjar brukar det gå ganska bra. Har sålt en del barnskor, kläder, lite leksaker. Stegen är ju inte så många: fota, lägga upp, beskriva och publicera, jag kör mest via Market Place på Facebook. Den här punkten håller ihop med önskemålet #5 Städa hemma.

Hoppas du har det bra dessa sista dagar i juli. Jag planerar att hålla en livesändning på Facebook snart, i gruppen Köpfritt.

Matens klimatpåverkan och ett växtbaserat alternativ

Innehåller reklam för min bok Klimatglädje

Matens klimatpåverkan – en het potatis i dessa varma dagar. När jag skrev boken Klimatglädje var en av utmaningarna att äta mer grönt. För den som inte vet så testade jag åtta utmaningar i boken, som skulle vara kopplade till klimatfrågan. Jag testade att leva växtbaserat i en månad och det var lite snårigt i början, men med tiden gick det bättre. Elin Röös är forskare och också en av årets sommarvärdar i Sommar P1 (12 aug 2022). Jag åkte till Uppsala och intervjuade henne och här kommer delar av den intervjun (från min bok).

>> Du kan beställa ett signerat ex av Klimatglädje här >>

Vad behöver jag veta om matens klimatpåverkan? Elin Röös svarar

»När man pratar om matens klimatpåverkan, så handlar det om de utsläpp som blir när man producerar livsmedel. Det handlar om lustgas som bildas på åkern, att korna släpper ut metan, gödselstackar som avger både lustgas och metan och allt sådant som är energirelaterat: el i stallar, transport, förädling. De stora posterna i jordbruket är metanet och lustgasen.«

Många gaser på en gång – så här hänger det ihop: de växthusgaser som främst är aktuella är koldioxid, lustgas och metan. De två sista, lustgas och metan, kan räknas om till så kallade koldioxidekvivalenter där man tar hänsyn till vilken uppvärmande effekt gaserna har och hur länge de stannar i atmosfären. Vi är mest vana vid att det talas om koldioxid i rapporteringen av klimatförändringarna, men även andra växthusgaser behöver tas med i beräkningen.

Nu kommer lite överkurs också – hur var det med metanet?

 »Metanet bryts ner till koldioxid efter tolv år. Men under de tolv år som det finns i atmosfären har metanet en starkare uppvärmning än koldioxid. Så den hinner värma ganska mycket på kort sikt.«

Det är dessutom skillnad på metan och metan. Kommer det från ett fossilt bränsle, då är den koldioxid som det bryts ner till ett problem, berättar Elin. Men är metanet från en ko, så är koldioxiden som metanet bryts ner till inte ett problem på samma sätt eftersom det en gång tagits upp från atmosfären av växterna. Under tiden metanet finns i atmosfären så värmer det dock mycket och innebär ett klimatproblem.

»Vi kan tillåta oss att ha vissa metanutsläpp, de behöver inte minska ner till noll för att nå ett visst temperaturmål, men de måste vara lägre än de är idag. Men ju mer metan vi släpper ut desto snabbare måste vi minska utsläppen av koldioxid.«

Det är bland annat därför som köttet får dåliga klimatpoäng, i och med att den produktionen har höga utsläpp. Jag läser på Jordbruksverkets webbsajt att köttproduktionen står för 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser.

Det finns ett helt kapitel om Klimatmat i boken Klimatglädje, köp den från mig signerad.

Klimatglädje boken. Inlägg om matens klimatpåverkan

Kunskap räcker inte, kontext minst lika viktig

Vi äter fortfarande kött hemma, jag också. Vi har ökat vårat växtbaserade intag, men faktum kvarstår, vi äter fortfarande kött. Jag är inte nöjd med det, men jag lever i en kontext. Som så många andra med mig. Kontexten kan vara: vem man umgås med, vem man bor med, vem som lagar maten. En tanke som marinerats det senaste åren (sedan 2018) är att ta ett första steg: att äta vegetariskt plus fisk. Det behöver jag kommunicera till resten av familjen. Det får bli bökigt. Men precis som den där växtbaserade månaden så kan det till en början behöva vara lite krångligt för att sedan bli en vana. Sen kan det handla om andra kontexter: nu när matpriserna ökar, så kan valen se annorlunda ut, det vill säga hur vi disponerar våra matpengar, vad vi handlar. En annan aspekt är vilka skatter som läggs på maten, där man skulle kunna särskilja mellan miljömat och annan mat (kan bli klurigt på ett sätt med tanke på att all matproduktion har ett avtryck, och det handlar inte enbart om koldioxidutsläpp).

För inte så länge sedan skrev jag ett inlägg om ökade matpriser och hur vi värderar maten.

Jag hittade Ärtan Bärta!

En favorit hos mig är att botanisera på vego/vegan-hyllan på till exempel Ica Maxi. I mina sociala medier har jag blivit nyfiken på produkten Ärtan Bärta. Och nu slog jag till i veckan. Dryga 60 kronor kostade den, och jag valde denna produkt, den alspånsrökta. Jag har skurit smala skivor och haft på smörgås med tomat och svartpeppar. Sen hade jag den som på bilden nedan, i skurna skivor. Jag måste säga att jag är såld på denna smakrika produkt.

Ärtan Bärta  ett inlägg om matens klimatpåverkan

Idag är det extra varmt så vi håller oss lite inne. Tack för att ni hejar på bloggen i sociala kanaler efter denna artikel hos Aftonbladet, det värmer verkligen! 💚

Older Posts »