Mitt köpstopp har pågått länge, och nya utmaningar har nått mig. Jag köpte min Samsung Galaxy Note 3 år 2013 och det senaste året har jag försökt att blåsa liv i den på olika sätt. Läs hur det har gått och var jag befinner mig nu.
Jag vill börja med att skriva att jag sällan varit så nöjd med en mobil som denna. Den har underlättat för mig i jobbet på olika sätt:
- Jag har kunnat surfa obehindrat, mycket tack vare mitt abonnemang hos Telenor.
- Jag har skött olika sociala kanaler åt olika kunder – och i kombination med Google Drive har det gått bra med större filer också.
- Den har haft hyfsat med utrymme, det är på senare tid som den klagat på det. Men visst, jag hade gärna haft större kapacitet och minne.
- Jag kan sköta min egen Instagram och spela in Stories, lägga upp bilder i feeden. Facebookappen funkar toppen.
- Jag har kunnat sköta andra delar av mitt jobb, som att enkelt svara på mejl, lösa vissa problem utan att ha tillgång till dator.
- Den har funkat trots att skärmen spruckit.
Det jag har gjort i år är:
- Bytt batteri – förmodligen fick jag ett batteri som inte var helt hundra, för just nu käkar mobilen upp laddningen på väldigt kort tid, trots att jag bytt batteri. Å andra sidan så använder jag mobilen sjukt mycket, så frågan är vad som är vad.
- Jag har bytt mitt skal. Först köpte jag en billig variant med det var ingen bra lösning. Sen köpte jag ett originalskal i svart (hade vitt förut) och det var toppenbra.
>>läs också: Om att handla begagnat (som slutade med något helt annat).<<
Det jag skulle vilja göra är:
- Köpa ett batteri som håller. Se om det går att öka på bättre batterianvändning (jag har ingen aning om det går, men låt mig drömma!)
- Byta ut skärmen.
Det som hindrar mig just nu är: Samsung är osäkra på om de kommer att släppa mjukvaruppdatering till modellen Note 3. Och jag fattar att det här inte är unikt för Samsung, men då kickar en massa idéer igång hos mig. Vad kan vi förvänta oss av företag när det gäller hållbarhet och mobiler? Ska vi sätta ett bäst-före-datum på mobiler, eller har det redan gjorts genom att uppdateringar inte släpps? Jag har förstått det som att delarna i en mobil (inuti) egentligen är rätt hållbara, bara att konsumenten har lärt sig att köpa nytt varje år. Genom att strypa mjukvaran blir jag ju tvungen att återvinna mobilen i förtid. Det finns säkert andra anledningar för mig att byta mobil hyfsat snart ändå. Men, just nu testar jag och ser hur länge jag faktiskt kan ha den, mycket på grund av det köpstopp som jag inledde 2016.
Därför kan jag tänka mig att betala för att reparera mera
Jag kan tänka mig att lägga lite stålars på det hela, lite beroende på hur länge till jag kan ha mobilen. Men för varje år som jag inte köper en ny modell, sparar jag ca 10 000 kronor. Om jag kan förlänga den med tre år, då pratar vi 30 000 kr. Och då känns 5000 kr som en rätt bra investering.
Så – min kostnad för Note 3 har varit 10000 på fem år: det vill säga 2000 kronor per år. Dessutom: hade jag köpt en ny mobil varje år hade jag lagt ut 50 000 kr!
Jag ska höra av mig till Samsung i veckan och höra vad de säger om Note 3. Kanske finns det andra argument för mig att köpa en ny. Som det ser ut nu laddar jag mobilen nästan hela tiden, vilket inte är optimalt. Men jag vill inte köpa nytt batteri förrän jag vet hur det blir med uppdateringarna.
Spännande!
Vad tänker du kring mobiltelefoners liv?
7 Comments
Håller med dig om att det är galet mycket pengar varje person lägger på en mobil. Jag är iphone frälst och se bara den nya som kom i veckan 12K – galet. Har en Samsung från jobbet men gillar inte den så kör på med min iPhone som jag köper ny vartannat år. Känns verkligen lyxigt när jag lika gärna kan använda jobbtelefonen även privat som så många andra gör. Nu går jag runt med två telefoner hela tiden. Onödigt.
Känns precis som du skriver att tillverkarna propsar för att man skall konsumera flera telefoner och köpa nya helst varje år. Verkligen dubbelmoral när de samtidigt jobbar för hållbarhet. I slutändan är det ändå alltid sista raden i de finansiella böckerna som räknas hur mycket företag än arbetar för goodwill hos konsumenter med hållbarhet/miljövänligt etc. Samma sak för 99% av befolkningen.
Det som jag tycker är mest anmärkningsvärt är att INGEN reflekterar över det faktum att man fortfarande kan använda den mobil som man har. Det är väl status i att byta varje år, men det känns rätt kortsiktigt tänk. Jag skulle vilja se en lösning där alla tjänar på det – ÄVEN mobilföretagen. Creating Shared Value.
Så bra för mig att läsa detta inlägg. Jag har en Iphone som är ca 4 år gammal, batteriet är under all kritik. Nu vill jag byta batteri, kostar ca 800kr . Min dotter (du vet vem det är :)) tycker det är såå onödigt att betala 800 kr för att byta batteri, det kommer inte hjälpa säger hon. Och ALLA hon pratar med säger detsamma, köp ny telefon är deras råd. Och helst då en Samsung.
Jag kommer att byta batteri. Eller hur Emilia? 🙂
Ja men visst. Köp ett originalbatteri dock. Du ska se att du får kräm i mobilen! Så bra. Min syster bytte batteri och det blev en klar förbättring!
Är så glad 🙂 Nytt batteri i mobilen o den funkar perfekt. 495 kr, billigare än vad jag trodde. Det berättar jag för ALLA som tyckte jag skulle köpa en ny mobil 😉
Så HIMLA bra 🙂 Tack för att du delar med dig 😀
Pingback: Tänk vad året har gått? Mina nya tankar om Black friday 2022