Posts on January 2016

Inbox zero – bli en stjärna på ditt jobb!

inbox zero

Det är en sak som är fundamental i mitt företag. Jag arbetar begränsat med tid och det betyder att den investerade tiden ska vara effektiv och produktiv. Less work, more done. Och den där viktiga saken?

Att sträva efter en tom inkorg. Jag arkiverar allt som är klart och raderar onödigheter. Och målet för dagen: inbox zero. Jag använder mig av gmail och det jag uppskattar är sökfunktionen. Det betyder ju att allt finns där. Men det behöver inte vara mitt framför näsan på mig. Känslan? Jag är färdig och har inget oklart framför mig. Skönt. Att minimera intryck och ha ett klart fokus gör att mitt jobb blir gjort snabbare, helt enkelt.

Jag har skrivit om boken Fokus på jobbet tidigare – den handlar om hur du kan använda mindfulness för att bli en stjärna på jobbet. Jag har också funderat en del på det här med att få mer gjort, på mindre tid – bland annat i inlägget Du kan bli en stjärna genom att vara lat (?) (tips).

Jag har en jobbig erfarenhet som i och för sig var nyttig, i alla fall i efterhand. För nästan tio år sen hade jag tre jobb, hade blivit headhuntad och kände mig mer viktig än någonsin. Men det var kaos i mailen. Den var överfull och jag öppnade samma meddelanden om och om igen. Stressen var total och historien slutade inte bra. Nu säger jag inte att allt berodde på min dåliga mailhantering, men stressen fanns ju där varje gång jag loggade in. Ett långt tag efteråt hade jag svårt att kolla mail överhuvudtaget.

Jag tror vi behöver struktur och metoder för att arbeta på ett bra sätt. Inbox zero är ett av mina sätt. Jag har flera på lager, och vill gärna dela med mig!

Vad tänker du kring effektivitet och jobb? Hinner du det du ska? Har du några tips?

5 riktigt bra vanor

Att leva ett enkelt liv – det är min filosofi just nu. Skala av, skala bort. Och det gäller även huvudet. Det här med minimalism intresserar mig. Jag vill få mer plats för själen, och det behövs röjas. Ett av min mest populära inlägg är Att leva enkelt – om minimalism. Kika gärna på det för att få inspiration.

En grej med minimalism kan vara att ha några riktigt bra vanor, och hålla sig till dem. Ta guldkornen, och ge dem plats. Här är mina topp fem dagliga vanor. Vilka är dina?

Bra_vanor_mellanmål> Regelbundet matintag. Jag sköter min skalmankropp efter erfarenhet. Och föregår mig själv. De flesta som känner mig vet att ett mellanmål ligger där i ryggsäcken. Det kan vara mellanmålsbollar, ofta en keso, en frukt, ett ägg – allt det som gör min vardag lättare (och billigare). I termosen skvalpar det ofta kaffe, men på senare tid funkar även en god Earl grey.

> Träning. I någon form. För nu på senare tid tar jag tillfället i akt. För jag behöver mina pulstoppar, även i den dagliga vardagsmotionen. Vill du veta mer om det? Läs Vardagsmotion börjar i tanken – så gör du! Så jag springer alltsomoftast i de kläder och skor jag har på mig. Träning kräver inte alltid träningskläder. Tycker jag.

Bra vanor med meditation
> Meditation. Ja. Det är dagligen. Men få undantag. Och det som snurrar i mina lurar är de guidade varianterna. Yoga Nidra på Spotify är en absolut favorit, lyssnade på den i 33 timmar förra året. Mitt Headspacekonto är inte igång just nu, men jag lutar åt att Mindfulness Appen. Om du har tips: ge mig din bästa guidade meditation som går att få tag på via Spotify, nån app, eller Youtube. Feed me!

> Lägga sig i tid. Äntligen. Äntligen! Alltså nu lägger vi oss kl 21.00 varje kväll (inte helger) och det innebär: mer sömn! Och det behöver man när en lilleman ska bli ompysslad dagen lång. Väldigt nöjd med denna rätt så nya vana.

Bra vanor - här en packad träningsväska och termos i högsta hugg> Förbereda morgondagen. Packad träningsväska. Kläder som jag ska ha på mig under dagen är också framtagna. Allt för att underlätta. Maken förbereder också frukostgrejerna, så att det blir enkelt att få till det. Den packade träningsväskan rekommenderas. Med vattenflaska!

Klockan närmar sig nio! Dags att slå av datorn och säga hej till sängen!

PS. Tänk på att bra vanor kräver lite tid och eftertänksamhet. Vad gör ditt liv bra – och vilka vanor skulle passa in för bästa möjliga upplevelse?

Vardagsmotion börjar i tanken – så gör du!

inlägg om vardagsmotion. Sko på trappa

Jag kan tänka mig att det blir lite tjatigt. Det här med vardagsmotion. Det är inte sexigt nog liksom. Men grejen är den: vet du varför den är viktig? Jo. Vi är egentligen ett system som mår väldigt bra av att fysiskt röra på oss. Det händer toppengrejer i kroppen. Stresshormoner regleras och sömn påverkas. Magen funkar bättre. Det som har hänt med människans framfart här på jorden är att vi 1. vill vara effektiva 2. vi upplever en brist på tid. Det vi dessutom har skapat är 1. bekväma lösningar 2. Arbeten som gynnar stillasittande.

 “Vi sitter, i värsta fall, upp till 14 timmar om dagen”.

Din bästa vardagsmotion? Ställ dig en enkel fråga

Och vilken är den bästa vardagsmotionen?  Den som gör att du rör på dig. Över hela dagen.
Och den viktigaste erfarenheten jag gjort för att den ska bli av: programmera om sig själv.

I våra stunder under vardagen, istället för att gå på autopilot, ställ dig frågan:
vilken är min nästa möjlighet till vardagsmotion?

vardagsmotion har stor inverkan på vår hälsaDet börjar alltså i tanken. Och föregå gärna dig själv. När är nästa vardagsmotionsstund? Om så 30 sekunder? Är det trappan efter lunchen? Är det att varje timme ställa mig upp och köra lite pausgympa? Har du en soft arbetsplats: ruscha i korridoren?

Jag träffade häromdagen David Jonsson inför ett artikeljobb som jag gör. Han berättade hur han springer upp för trapporna, sex våningar upp till kontoret. Han skapar sig möjligheterna genom att hämta posten, äta lunch eller att han har en anledning att ta sig ner: för att sedan ta sig upp! Att ordna sig en pulstopp, även en kort en, gynnar också ditt arbete, för de gör att du håller dig alert. Fixa 2-3 korta pulstoppar om dagen för bra prestation på jobbet.

“Du ska kunna göra det i kostym –  David Jonsson om pulstoppar i vardagen”

Jag har ju behandlat detta ämne förr i bloggen

Vardagsmotion – viktigt?
Vardagsmotion – let’s get specific (5 tips)

 

Får du till vardagsmotionen tycker du?

Det sötaste vi har (boktips)

Bokomslag Det sötaste vi har_Ann Fernholm
Efter att ha läst boken Smakäventyret blev jag nyfiken på Ann Fernholms tidigare bok Det sötaste vi har (2014). En bok med undertiteln om socker och växande kroppar. Att jag läser den beror dels på att jag nyss blivit mamma, men också för att jag har funderat mycket kring socker. Jag har märkt att jag reagerar på det, helt enkelt. Äter jag något som är sött, blir jag oftast mer hungrig. Och för mig handlar det om att skapa balans med maten – där mättnad är en viktig faktor. Jag blir helt enkelt mer nöjd om jag äter mindre socker, kanske förvånande för en del.

Det sötaste vi har – fångar läsaren

Ann Fernholm författare Det sötaste vi harDet sötaste vi har (länk Bokus) är en spännande bok på många sätt. Ann lyckas skriva om ämnet socker på ett sätt som fångar läsaren. Hon tar upp forskning, hypoteser och case i en bra blandning, jag ville fortsätta läsa helt enkelt. Hon är hård mot sockret – men underbygger sin ställning på ett övertygande sätt. Även om enskilda case inte kan svara för hela befolkningen, så tycker jag de delarna är mest spännande att läsa . Om Emil och hur hans huvudvärk försvann – en ung kille som började äta annorlunda, mindre socker, mer grönsaker. Vars sjukfrånvaro minskade i skolan. Men som samtidigt serverades skolmat som inte passade honom. Det ville han ändra på, få specialkost, men mötte ett direkt motstånd. De som har allergier får hjälp, resonerar Emil. Det han lider av är en form av sockerallergi, där han med ändringar i kosten gick ner 30 kilo (vägde 106 kilo från början) och migränen blev ett minne blott. Personligen anser jag att mat i förskola och skola är superviktigt, där läggs grunden för både hälsa och matvanor.

Ann Fernholm problematiserar kring Livsmedelsverkets roll, både i Emils fall, men också i ett större perspektiv. Mer om det kan man läsa i kapitlet med det talande namnet Livsmedelsverket: one size fits all. Avsnittet behandlar det faktum att fett länge ansetts vara farligare än socker, och att rekommendationerna blivit därefter.

“Den jakt på fett som vi har ägnat oss åt har helt klart resulterat i att vi äter mer socker och snabba kolhydrater, som leder till ett svängigt blodsocker och kraftigare hungerkänslor”
Andra kapitel som för mig var extra intressanta: Kalasbra tips och Förskolan som sockerfri zon. 
 
Sammanfattningvis: mat, kost eller vad vi nu än kallar det, är en viktig del av vår folkhälsa. Det är min personliga övertygelse, som delas av många. Jag tror att det finns massor att göra på området – där specialsydd kost verkligen kan förändra en människas hälsa och välmående. Samtidigt behöver maten vara något som inte hela tiden analyseras, utan som också är en social aspekt. Men frågan är om det behöver vara en motsättning i det? Idag, 2016, finns det alternativ för allt. Att vi behöver vara försiktiga med socker är ingen nyhet, men nya vanor kräver en insats. Och den möjligheten finns, om vi vill, orkar, och försöker. Att välja bort sämre alternativ behöver inte vara förknippat med präktighet och radikalism. Den viktiga pusselbiten blir dels kunskap, dels förändring. Det tycker jag boken Det sötaste vi har tar fasta på och kommunicerar.

Fler länkar

Författarfoto: Eva Lindblad för Natur&kultur

Att städa. En självstudie med goda resultat.

ett inlägg om att städa och bild på städat skrivbord

Saker som kan hända när man börjar städa. Jag har helt fallit för en städdemon. Jag röjer som aldrig förr. Det är en befriande känsla, och jag förstår ju att man mår bättre med ordning kring sig. Det finns också  andra fördelar. Som att jag hittade ett par svarta manchesterbyxor. Satt som en smäck. Och en datorväska. Inte jättesnygg, men praktisk. När det är tomt omkring mig, då kan jag även skapa en tomhet i mitt inre. Och sen fylla på med vad jag vill. Resultatet? Igår blev det att jag tände ett ljus och planerade för nästa vecka i nya kalendern. Och påbörjade kursen i Google Analytics. Så tomhet kan vara en riktigt bra grej. Att städa det yttre blir att dammtorka det inre. Ge plats. Andas.

städa - rena ytorSka säga som det är: inredning är inte min grej. Har inte riktigt det intresset. Däremot kan jag tycka hem är vackra och sukta efter ordning och reda. Jag hade två omaka tavlor som hängde över mitt skrivbord. Det har jag retat mig på. Jättemycket. Och jättelänge. Dessutom var de det sista jag såg innan jag somnade på kvällen. No good.

Men nu har jag ändrat om och jag tror jag känner lite mer harmoni. Satte upp två maka tavlor, med likadana ramar (hallelujah) och två betydelsefulla foton i. Och så har jag funnit en blogg som jag behöver botanisera i: Förvaringsdrottningen. Hon kanske kan hjälpa mig? Jag kikar in lite och inser att denna kvinna även släppt en bok. Det bådar gott! Boken heter Förvara smart – organisera ditt hem.

Jag har faktiskt ett eget förvaringstips! Och det är hur man förvarar lakan, påslakan och örngott. Man viker ihop hela “setet” och lägger det sen i ett örngott. Då har du ett paket som du bara kan ta ut när det är dags att bädda rent. I paketet har du exakt det du behöver: i vårt fall: ett stort lakan, tre örngott (plus det som du har lagt allt i), två påslakan. Sa jag att jag manglar? Mitt allra bästa tips för skön sömn.

I alla fall. Jag vill städa mer. Hur är detta möjligt? Kan det vara så att jag mår hyfsat bra (mer om det en annan gång) och vill försköna mitt hem? Jag tror det. Motivationen till detta kan nästan likställas med den jag har när det gäller träning. Och då vet ni som följer mig att vi talar motivation av stark karaktär.

Kan ni tänka er att jag har skrivit om det här förr, men då mer kikat åt det här med minimalism och att leva enkelt. Kika gärna på inlägget, där jag dessutom ger ett boktips, Konsten att städa. Inlägget heter Att leva enkelt – om minimalism.

Vad tänker du om att städa?

Vinterbilder – med värme inombords!

mina vinterbilder rudan haninge

Välkommen 2016. Varje dag som fylls med kärlek är en bra dag. Varje dag där det goda övervinner det onda är en gåva. Vintern betyder mycket för mig. Jag kan skriva om de krispiga dagarna, röda kinderna, röken som smyger sig ut från munnen. Jag kan skriva om de knarrande ljuden, om ljuset. Och om chokladen i min termos. Men jag vill också passa på att slå ett slag för själen. För det händer något därinne. Vintern lämnar ett varmt intryck, av trygghet – det här känner jag igen. Hur många vintrar har jag inte spenderat utomhus? Vintern är en vacker årstid – och även om kylan är bitig finns det värme att hämta. I kristallerna på träden, i solljuset som trots sin låga hållning når fram. Ett pyre som är nerbäddat i vagnen med sköna filtar sover som bäst när det är en vacker vinterdag. Här kommer några av mina vinterbilder – från Tyresta By. Några är tagna av mig, och några av maken! Bilden längst upp/till vänster är från Rudan i Haninge.

Mina vinterbilder

mina vinterbilder vy mina-vinterbilder-tyresta-by-med-ko mina-vinterbilder-tyresta-by-häst mina-vinterbilder-detalj mina vinterbilder tyresta by café

Fler som bloggar om vinter? Jag vill tipsa om Sara Rönnes Instagram-flöde – där kan vi verkligen få inspiration till vinterträning (hon har dessutom nyligen gjort en hel vinterspecial – i podform!). Sen har vi Jonna Jinton och hennes blogg är nu full på temat vinter. Inte så konstigt med tanke på var hon bor!

Är ni fler som bloggar på temat vinter och har fotat vinterbilder? Säg hej och länka gärna i kommentarerna!

 

Older Posts »