10 saker jag ska göra i sommar

sommar promenad årstaviken

SOMMAR & LEDIG. Att vara flexibel och samtidigt ta semester är en svår nöt att knäcka. Mitt frilansande är hur kul som helst just nu, men samtidigt så frågar både hjärna och kropp: snart stopp eller hur? Och jag svarar lite trevande, jo, jag ska bara… Därför blir det extra viktigt för mig att formulera mål kring min sommar. Är ni med på det? För gör jag inte det är risken att jag småjobbar lite hela tiden. Vilket jag inte vill, helt ärligt.

Så. När jag läste denna lista hos Annie, Runnerslove, där hon dessutom blivit inspirerad av Bucket Life och Lanttolife så kan jag ju inte motstå att göra någon form av planering. I en lista!

10 saker jag ska göra i sommar

  1. Sätta ett datum där frilanskontoret stänger i några veckor.
  2. Bada. I någon form, och det ska inte vara bara i badkaret. Jag har gått runt Rudan för någon dag sen, och ja, det lockade faktiskt. Jag tänker kvällsdopp. Jag tänker att jag gärna är ensam.
    sommar - bild från Rudan i Haninge vatten
  3. Läsa. Jag tror den punkten är med på varje sommarlista som jag gör. . För att checka kan du läsa Sommarlistan i bilder (10 st). Just nu läser jag Känsla för barns självkänsla av Petra Krantz Lindgren. Men jag har även varit en sväng på biblioteket och bland annat lånat Digital succé av Frida Boisen.
  4. Packa. Så tråkigt tänker kanske du? Jag med, till viss del. Men jag är inne i rensarmode, så det innebär förmodligen att jag inte behöver packa särskilt mycket alls (vi får se hur det blir). Vi flyttar snart till ett parhus, jag är nervös och den del av mig som är otrygg skriker Stopp och belägg. Så kan det vara ibland.
  5. Träna. Jag siktar på konditionsträning, förhoppningsvis tar jag mig ut en hel del. Förra sommaren var jag inne på det här med intervaller med barnvagn, något liknande skulle faktiskt inte vara helt fel! Den senaste tiden så tränar jag för hjärnans skull. Det innebär minst tre pass i veckan konditionsträning 30-45 minuter per gång.

    Träna ute i sommaren. Här ett tvättställ som kan användas som redskap för styrka
    Redskap för utomhusträning
  6. Sitta på balkongen och meditera, läsa eller skriva. Det är en viktig punkt för mig. Oron och ångesten har ökat på senare tid och jag behöver ta hand om den.
  7. Bryta vardagen. Det betyder att jag vill att den ska se lite annorlunda ut. Jag behöver vardagsmiljöombyte.
  8. Se några nya platser i närområdet. Även om jag älskar Tyresta Nationalpark, så tror jag min hjärna skulle må bra av lite nytt.
  9. Vänner. Det är inte helt lätt att få till ett socialt umgänge när man har en liten en. För jag blir trött och orken tryter. Men jag vet att relationer helar, och det vill jag liksom använda mig av. Det är roligt också, förstås! I den här punkten vill jag också skriva in min käresta. Han som gör att allt fungerar här hemma. Han som vet precis vad jag behöver. Jag hoppas att vi kan få till en bio ihop. Jag anropar mormor helt enkelt.

    Sommar - ge tid åt vänner och familj. Bild på Emilia och hennes son
    Relationer i fokus
  10. Fortsätta att leva det enkla livet. För mig är enkelhet rikedom. Och senast igår pratade jag med en vän och hon använde uttrycket “tömma cachen” – då i termer av meditation. Men jag tror jag vill tömma mer än så, för att skapa utrymme både inåt och utåt. Jag började med mitt shoppingfria år 2016 och det fortlöper och sen vill jag ha så få saker som möjligt. Att inte shoppa har varit bra, även om jag numera shoppar fina presenter istället (man får göra vad man kan när man inte får!) men jag vill utröna ännu mer. Minimalism i huvudet och hemmet tror jag är nyttigt.

Vad ska du göra i sommar?

#Utmattad – det finns anledning att skriva

utmattad bild på blomma

#Utmattad är ett initiativ som Amelia har just nu. Det är nog ingen överraskning att många, främst kvinnor, blir utmattade. Orsakerna kan vara många, men jag tror vi kan vara rörande överens om att vi passerar gränser. Vi blir gränslösa i vårt sätt att hantera livet – kostnaden? En hjärna som går sönder (jo för så är det). Samtidigt vill jag inte skuldbelägga, kvinnor är redan bra på det också. Men jag tänker att allvaret i en utmattning behöver belysas.

Min #utmattad-saga

Bild på EnEmilia - hennes story om utmattning. #UtmattadJag tycker det är skitjobbigt att säga att jag varit utmattad. Jag vill liksom inte bli bedömd på mina erfarenheter. Men det har börjat luckra upp sig lite grann. Jag har tisslat och tasslat kring min utmattning, men känner vid 36 års ålder att det spelar ingen roll vad någon annan eventuellt skulle tänka. Det får stå för den.

Som 22-åring fick jag möjligheten att byta från Universitetet till Handelshögskolan i Stockholm, då jag var en av de bästa eleverna. Jag skulle börja min specialinriktning, marknadsföring. Jag skulle hänga med bland annat Micael Dahlen och bli riktigt bra på just marknadsföring.

Det blev inte så. Alls.

Jag gick så hårt in för uppgiften och med kombon nyligen separerad (kan man vara det som 22-åring?? Well tydligen) och dessutom träffat min pappa för första gången var väggen liksom inte framför mig längre. Nej, väggen sprang emot mig kändes det som. Första tecknen? Magont. Stressad. Kunde inte tänka. Kunde inte sova. Kunde inte ta beslut. Ångest.

Det blev sjukhus för mig.

Sen gick åren. Sömnlöshet och mediciner i en härlig coctail. Ångest 24/7 (jag fattar faktiskt inte hur det kunde vara möjligt).

Vet ni. Det tog 4 år att komma ifrån den värsta tiden av de värsta. 2002-2006.

Sen började jag snickra lite grann. Jag fick återfall 2007 för att jag var lite väl entusiastisk (kan man säga så, återfall? jo det kan man, det är nog rätt vanligt att man utmattas flera gånger). Men snickrandet gick ut på att hitta min väg. Förstå lite hur jag fungerar. Ett steg fram, ett steg bak. Lite hit och dit.

Jag har vunnit en hel del av mina utmattningar och sjukhusvistelser. Präktigt som sjutton, men ja för fasiken, jag är klokare. Jag fick en spec på vad jag behöver för att fungera. Den ledde till att jag startade företag 2009 och idag är jag en erfaren hälsojournalist och konsult på mina egna premisser. Jag tränar för hjärnans skull. Jag äter för hjärnans skull. Och jag har börjat känna mina känslor (alltså – svårt!). Jag sover också numera, och det mina vänner är den största vinsten av dem alla. Och jag sköter mig som en elitidrottare för att hålla balansen på plats. Det är inte alltid roligt, men så värt det, alla gånger.

Alla människor, kanske särskilt de drivna, har begränsningar. Vad betyder det egentligen? Det betyder att vi behöver återhämtning och vila, det är inget snack om saken. Och det gör oss starka om vi satsar på den. Verkligen. Det är bland annat därför jag skriver den här bloggen för att lyfta vilan.

Tack för att du läste.

Jag har skrivit om det förr…

Dansa. Pausa. (utmattning)

Passion, driv & utmattning

Status utmattning. Status?

Har du någon erfarenhet av att vara #utmattad?

För dig som skulle vilja gilla att vila

vila - bild på båt i vatten

vila - folk som vilar på en strand

Vila hamnar allt som oftast på sista plats. Jag förstår det – det finns så himla mycket kul att göra. Det finns så många måsten som behöver hinnas med. Vila ger till synes inget resultat. Det rimmar dåligt med vila när vi faktiskt vill vara produktiva och effektiva. Vila är väl ändå att vara… lite lat?

Jag förstår. Men jag tänker inte själv så om vila och återhämtning. Och det finns en alldeles enkel förklaring till det. Jag har varit utmattad ett antal gånger i mitt liv, med sjukhusinläggning som konsekvens. Det är ett personligt helvete och jag har varit tvungen att omvärdera precis allt. Flera gånger om. Jag har varit tvungen att förstå dels mig själv och dels fatta det här med vilans briljans. Vill du läsa mer utmattning läs gärna:

Dansa. Pausa. (utmattning)

Passion, driv & utmattning

Status utmattning. Status?

Vilans briljans – vadå? Ge mig svar

vila

> Din hjärna mår bra av vilan. Det är den ultimata investeringen i att hålla sig frisk.

> Vila gör dig smartare. Genom att pausa kan du sedan bli en problemlösare av rang och få till allt det där som är effektivt och produktivt. Det hör ihop.

> Vilan ger dig svaren som du söker. Genom att sluta aktivera din hjärna hela tiden och låta den vila, så kan helt plötsligt idéerna och drömmarna få plats.

> Har du en gång fått kläm på vilans briljans släpper du den aldrig. Det blir en kompis. En kompis att lita på

> Hur vilan ser ut beror på dig. Det behöver inte innebära ett sofflock. Det kan vara ett träningspass eller en meditation. Men du är fri från prestation och hjärnaktivitet som innefattar problemlösning.

Du har väl inte missat viloserien?

En av vårens roligaste skrivupplevelser var att grotta ner sig i vilans förlovade land. Det var också viloserien som fick mig uppmärksam på boken Det händer när du vilar. Här kommer länklistan med samtliga fem delar.

Bota sömnproblem? Viloserien #1
Vad är vila och avslappning? Viloserien #2
5 fördelar med återhämtning- Viloserien #3
Det händer när du vilar (Tomas Sjödin) Viloserien #4
Trött hela tiden? 7 saker att vila ifrån Viloserien #5

Forskning om vila – vad säger den?

Jag har hittat en del intressant – så jag passar på att länka för den som är intresserad. Vad sägs om:

Hjärnan nätverkar i vila (länk till KI)
Kreativitet kräver mycket vila (DN). Vi kan bland annat läsa att:

“Enligt Fredrik Ullén är vilopauser, och ibland längre perioder då man presterar på en lägre nivå, viktiga förutsättningar för kreativitet – och för att man ska kunna prestera toppresultat. Kreativa personer har ofta mycket intensiva perioder av arbete för att sedan vila.” – citat från DN.

Finns det fler än EnEmilia som snackar vila?

Jo, men det finns det faktiskt. Jag har bland annat hittat den här bloggen som skrivs av Eva Svärd, som också varit utmattad och kämpar med det. Vi har också Återhämtningsbloggen, en blogg hos Livskick (där jag också är skribent).

Vad tänker du – vilar du aktivt? Och hur gör du då?

Fotocred till Kaboompics och Stocksnap.io

Meditation. Guide: vilka tjänster använder jag?

Meditation_Guide_stocksnap

Det är så mycket jag skulle vilja dela med mig av. Det händer mycket uppe på hjärnkontoret – på gott och ont. Brinner jag för mycket kan det bli svårt att släcka. Så jag glider igenom livet genom att balansera. H-e-l-a tiden. Jag tror jag känner efter mer än genomsnittssvenskan. Men jag är glad ändå, för oftast känns det bra, grundat. Jag mediterar som aldrig förr, och vill gärna dela med mig av de meditationer som jag kör.

Meditation_GuideVia Spotify kör jag Camilla Puskaric Schön – hon har en Kroppsscanning och en Avslappning, både runt 12 minuter långa. Jag tycker mycket om dem, verkligen. Skön röst, och jag blir verkligen avslappnad på de där minuterna. Oftast. Om du har Spotify, klicka på den här länken.

Meditation_Guide_Yogobe_logo_RGB_blueSen har vi Yogobe, en av de bästa träningstjänsterna när det gäller yoga, och till viss del meditation. Jag gillar meditationerna mycket, men irriterar mig på att de endast finns i videoformat. Jag skulle vilja att de var audio. Anledningen är att jag skulle vilja kunna stänga mitt “lock” på mobilen. I dagsläget kan jag inte det, då videon slutar spela. Jag har en Samsung Note 3, det kan hända att det fungerar på Iphone? När jag mediterar med Yogobe lyssnar jag gärna till Kitty Strand eller Pål Dobrin. Underbart bra faktiskt. Så jag hoppas att det tekniska går att lösa i framtiden. Jag har bloggat om Yogobe tidigare, om det kan du läsa här: I be with Yogobe.

MindfulnessAppen. Tack vare Sara Rönne – Träningsglädje har jag hittat den här appen. Jag har testat den några gånger, senast idag körde jag en femminutare. Och jag tilltalas av den enkla designen och att man kan få påminnelser. Eftersom jag har haft fullt upp med att meditera med andra tjänster, så vill jag ge denna app lite mer tid innan jag uttalar mig. Men första intrycket lämnar mig faktiskt nyfiken: jag vill ha mer!

Jag går i kyrkan ibland – och det är ju också meditation, det är något särskilt när man tror, när man känner kyrkans doft och allt det som kyrkan ger. Men här kommer ingen betygsättning, det skulle kännas konstigt!

Apropå meditation. Guide hos Driva Eget.

Jag fick ett uppdrag i slutet på april, där jag skriver texter för Driva Eget och det har varit så roligt. Jag har en massa idéer på temat småföretagande, och nu fick jag utlopp för det. Bland annat skrev jag denna artikel för dem: Testa guidad meditation – för rätt företagsfokus.

Hoppas att ni har en skön helg! Berätta gärna hur du mediterar och om du använder dig av någon tjänst.

Personliga listan – EnEmilia

personliga listan

Jag är ett stort fan av listor och struktur och känner mig lite pepp inför alla uppdrag jag har framför mig. Jag skriver just nu två hälsoreportage för två olika tidningar, jag är med och spånar inför Nordens största hälsomässa och på det har jag i maj månad haft ett uppdrag att skriva 10 stycken webbtexter för en ny uppdragsgivare. Så, jag passar på att vara lite personlig och använder en lista som jag hittade hos Teknifik.

Personliga listan

personliga listan 2 bild på enemilia
Hur gammal är du?

36

Hur gammal känner du dig?

28

Vart bor du?

Haninge

Vad har du gjort idag?

Alltså. Terapi.

Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?

Är ett stort fan av alla årstider, men just nu känns sommar väldigt bra!

Är du beroende av något?

Träning

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?

La Gomera

Vad är du på för humör just nu?

Rätt trött. Men glad ändå. Lite pepp. Och trött. Sa jag trött?

Vilket är ditt favoritgodis?

Lakrits i alla former.

Vilken är din favoritaffär?

Ica Maxi Haninge

Är du en morgon- eller kvällsmänniska?

Kväll

Har du blivit sydd någon gång?

Ja. Opererade bort ett fult ärr på axeln och var tvungen att sy ihop.

Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?

Min man. Jag hade glömt mitt mellanmål och han tog sig till mitt gym med mellanmålsleverans. Kärlek!

Är du blyg?

Ibland. Men oftast: jättesocial.

Vad heter du i andranamn?

Alexandra

Vill du gifta dig?

Jag är redan gift. Bröllopsdag nummer 2 imorgon. Vi ska till Noodle House. Det vattnas redan i munnen!

Har du något smeknamn?

Sötis

Listan kommer från Sandra Beijer via Teknifik.

Lugn och ro. Hitta ditt ankare. Hur gör man?

lugn och ro - bild på ankare och vatten

Lugn och ro i förebyggande syfte. Veckan bjuder på två möten och leverans av skrivet material – det ser jag fram emot! För att det ska fungera uppe i pallet behöver jag en slappardag. Det innebär att jag gör det jag känner för, i små portioner. Klockslagen spelar mindre roll dessa dagar, och Lilleman och maken har begett sig till farmor. Jag är en lite rastlös själ, så slappardagen blev en blandning av tv-tittande, fixa med bokföringen, äta choklad, bada, laga och äta vårrullar, bädda om Lillemans säng, och strösurf. Bokade av träningen, veckans förkylning gör att kroppen vill vila extra. Ska laga lite kyckling så att vi har till imorgon. Min mamma kommer över och hjälper mig med barnvakt medan jag sticker iväg på lite tankesmedja tillsammans med Allt för hälsan som jag arbetar med – jättekul uppdrag och vi har stora planer för årets upplaga!

Är med i denna majutmaning, och tycker att min 1:a maj blev alldeles utmärkt.

Lugn och ro – hur gör man?

Jag är ju ett stort fan av lugn och ro – särskilt om det är i huvudet. Att man samtidigt kan göra saker är helt okej, bara känslan är lugn och ro. Fattar ni vad jag menar? Jag tror vi ibland kan bli stressade över det faktum att vila är behövligt, för hur sjutton gör man egentligen? Men jag tror lösningen är att sträva efter en skön känsla inombords. Jag gör en hel del idag, men känner mig rätt lugn. Vill du veta mer om vila tycker jag du ska läsa min viloserie. Den har fem avsnitt – här är Trött hela tiden? 7 saker att vila ifrån – Viloserien #5 Där finns länkar till de fyra andra avsnitten.

Lugn och ro handlar om att hitta sitt ankare, tänker jag. För mig funkar medveten andning, att inte bry sig om klockan, att inte ha något särskilt mål för dagen, vara nöjd med nuet utan att ställa krav på prestation. Och varför är det här bra då? Jag tror jag lagrar energi för framtida bruk. Som för veckan som kommer. Att ha tråkigt, ja till och med så pass, kan vara nyttigt. Släppa allt för en dag. Testa!

Hur hittar du ditt lugn och ro?

Foto: C. Lind

Older Posts »