Förändring? Mina fem områden just nu. Lista dina!

inlägg om förändring

Har haft så många anledningar att utvärdera nuet att jag faktiskt tar mig tiden att ifrågasätta allt just nu. Känner mig som en envis tonåring som både vill allt och inget, som söker svar som kan vara svåra att få. Nåväl. Det började med mitt ursinne över konsumtion, där har jag helt hamnat i trotsstadiet. Jag vägrar helt enkelt att ställa upp på det hele.

Läsa mer? Därför fortsätter jag med köpstopp 2017 (ett år till)

En annan utvärdering är det här med träning och motion. Och jag inser att jag är en motionär. Jag har inga typiska träningsmål, men däremot har jag hälsomål, och de tangeras mer av att motionera. Så jag slänger ut det där med träning. Jag kommer avsluta mitt SATS-kort för jag är inte motiverad till att fortsätta just nu. Däremot är jag grymt taggad att träna när tillfälle ges här hemma för någon slags grundstyrka. Men mest: motion. För motion gäller alla. Träning är en hobby som du kan lägga till. Dessa kloka argument står Ann-Sofie Forsmark för, läs gärna hennes inlägg Motion kontra träning: 10 saker de flesta inte behöver bry sig om.

Företaget är under ständig utveckling hos mig. Det händer roliga saker, där jag får ta initiativ och styra upp. Men också: samarbeta med andra, hitta lösningar, skapa relationer. Sånt som jag gillar. Men det kom upp några frågor i mitt huvud – och jag behöver sätta mig ner och faktiskt göra en ordentlig reflektion. Jag behöver en riktning i tider av spretighet!

Familjelivet – allena eller tillsammans? Det kan tyckas konstigt, men vi delar ofta upp ansvaret, vilket gör att det alltid är en av oss vuxna som kan vila eller göra något som inte involverar familjen. Det har varit ett måste för att det ska fungera. Vi gör saker tillsammans också. Och det här behöver vi bli bättre på. Jag tror lösningen stavas planering. Så det ligger på min lista att ta upp vårt familjeliv.

Sociala medier – tidsslukare eller nätverksmöjlighet? Som på beställning så tappade jag igår mobilen och skärmen är nu rätt pajad. Den funkar, men inte optimalt. Kanske dags att utvärdera pillandet? Jag kan också avslöja att jag gjort ett reportage kring digital detox som snart kommer finnas i butik. Jag blir dessutom superinspirerad av Louise Stigell, som på riktigt har tagit ställning mot sociala medier. Min tanke är att jag har byggt upp relationer via sociala medier men att jag fortsättningsvis inte behöver vara lika aktiv. Eller så här: vara aktiv på ett lite smartare vis. Jag ska inte sticka under stol med att jag faktiskt har fått några gig via just sociala medier.

Alltså: shoppingfritt, motionsbonanza, företagsvässning, familjelycka och social detox – det är mina fem områden jag satsar på just nu. Vad satsar du på?

Flera inlägg på temat förändring

Nystart med önskelista
Hjärntrötthet den nya Facebook-sjukdomen?
Att leva enklare (mitt shoppingfria år – facit)

Därför fortsätter jag med köpstopp 2017 (ett år till)

Köpstopp 2017

Less. På tiden. Less. På normen.

Pepp! På livet. Pepp! På min egen väg.

Så här va. Jag har ju haft shoppingfritt under 2016 och tyckt att det varit rätt skönt. Spara tid, pengar och energi. Det var inte så svårt att ramla tillbaka in i konsumtionsfällan. Jag tror det handlar om vilka värderingar jag landat i. Och ärligt: jag byter inte ut tid mot prylar. Tid som betyder att jag kan vara hemma i lugn och ro när lilleman är krasslig. Tid som jag kan gå ut och gå i timmar. Tiden är min, i mångt och mycket. Spendera pengar betyder ju också: att man måste dra in dem.

Om du vill läsa mer om tid så föreslår jag inlägget Tidsbrist. 8 enkla sätt att ändra din syn på tiden.

Det är ju flera med mig som delar det här tänket. Jag blev jätteglad av det här avsnittet ur serien De obekväma, med Underbara Clara Lidström. Det rimmar med mig.

Så. Ja, jag kommer fortsätta med det här shoppingfria livet. Om jag nu tror jag saknar något, då gäller det bara att lyfta blicken lite. Och då ser jag hur fullkomligt allting är. Shoppingfritt kan ju se olika ut. Jag köpte mig ett välbehövt underställ i början på året, men valde att låna skidkläder när jag åkte på Workation Åre.

Jag kommer säkerligen att återkomma till det här hållbara temat. Jag vill förstås veta hur du tänker kring konsumtion, pengar och vad livet tjänar till.

Vill du läsa mer om köpstopp och relaterade artiklar?

Yes! Därför köper vi det vi inte behöver!

En bok om konsumtionens baksida och varför vi agerar som vi gör. Mycket läsvärd! Katarina Bjärvall har skrivit den.

Sluta shoppa i ett år – 7 konsekvenser & medvetna tankar

Ja, hur gick det 2016? Inlägget hur jag hanterar mitt köpstopp.

Jag blev även uppmärksammad i radio:

P5 STHLM uppmärksammar mitt shoppingfria år

Tidsbrist. 8 enkla sätt att ändra din syn på tiden.

tidsbrist bild på klocka

Det kan finnas anledning att fundera över tiden. Då och då gör jag det. Den där Tiden som vi alltsomoftast inte kommer överens med. Vi har den i överflöd, men vi saknar den som en förlorad kärlek. Du bråkar med den, och säger “Jag hinner inte”. Den tittar tillbaka på dig och viskar: men jag är ju här: hela tiden.

8 råd på temat tidsbrist

> Bli vän med Tiden. Det är mitt allra bästa råd. Vårda den ömt. Fundera kring den.

> Den vill att du väljer det viktigaste i ditt liv. Det är då Tiden är som bäst.

> Den vill att du använder dess andetag, som kallas Nuet.

> Den hyllar dig när du bromsar och Tiden ropar högt av glädje: Det är du och jag nu!

> Den vill skapa förståelse för en viktig sak. Att Tiden tar slut, samtidigt som du säger hej då.

> Tiden älskar relationer, det är det den är till för.

tema tidsbrist. Vilja hinna med relationer

> Tiden erbjuder Stunder. Ta vara på dessa.

> När du är utanför dig själv och dina tankar, när du känner stegen mot marken, hör fåglarna kvittra. Det är då Tiden glittrar.

tidsbrist kunna gå ut på promenad

Jag har sagt det förr…

Tidsbrist & inre stress – en guide, här ett utdrag

Steg 1: Jag tänker inte berätta för dig om att du har lika mycket tid som alla andra. Däremot kan du se över vilka aktiviteter som ditt liv består av. Alltifrån jobbet, till fritiden och hemmavarandet – och hur mycket tid tar allt? För det är lätt att tro att saker tar mer tid än vad de faktiskt gör. Ett bra sätt att minska den inre stressen är att klocka sina aktiviteter för att se hur lång tid de tar. Jag vet till exempel att det tar ca 7 minuter att tömma en diskmaskin.

Livet måste få ta tid där jag skriver om förhållningssätt till tiden.

Men är det antalet avverkade todo:s som är det viktiga? Jag tycker inte det. Jag vill gärna hitta något som jag gillar och gotta mig i det ett tag. Det är känslan jag vill åt. Sen spelar det ingen roll hur mycket jag hunnit med när jag ligger där på sista bädden. Låt oss jaga känslor istället för att-göra-listor!

Vad tänker du om tiden? har du själv skrivit något om den – länka gärna i kommentarerna!

Jag finns på bloglovin & Instagram

Stay calm & be professional – frilansliv i ett nötskal. Bästa veckan!

frilansliv ute i naturen tyresta

En vecka till att lägga bakom sig i det här livet som jag skapat. Frilanslivet. Med ledorden flexibilitet ansluter också friheten och valfriheten. Det ligger både trygghet och risk i den ekvationen. Trygghet: för att jag själv lägger schemat. Har man skitdagar är egenbossandet helt enkelt outstanding. Risk: för att jag måste dra in stålars. Varje månad. Året om.

Alla dagar är lika för mig.

Lika roliga. (Lika jobbiga?). Måndag som söndag. Jag har inga problem med att ta igen jobb på helgen. Och att slippa lämna på förskolan med dålig eftersmak av stress är typ den största vinsten för mig just nu. Jag är inte skapad för att skynda mig någonstans på morgonen. Har aldrig varit. Kommer aldrig bli. Helt okej för mig. Vi tar det lugnt på morgonen jag och lilleman. Käkar frukost. Kollar på Alfons. Borstar tänder. D-droppar. Och sen går vi tillsammans till förskolan. Skiter i vagnen och tar den tid som behövs för att komma fram. Inspirationen kommer från GEN-PEP som bland annat strävar efter att barn och unga ska röra på sig mer i vardagen. Det påverkar hela hälsan – och det vill jag vara med och skapa förutsättningar för i min familj.

Veckan som varit – frilansliv måndag till fredag

> Måndagspeppen. Möte på temat webbkurser – som jag numera är med och bygger åt kund. Temat: content marketing. Gillar konceptet webbkurser och att vara med i skapandeprocessen känns riktigt roligt. Tänker att jag utökar mina tjänster, kompetens och dessutom hänger jag med i utvecklingen!

> Tisdagsknas. Vaknade med en oroskänsla. Något som inte riktigt kändes bra. Kunde inte sätta fingret på det. Det blev inte många knop här: och det är helt i enlighet med min affärsmodell: stay calm and be professionell. Alltså: det löser sig!

frilansliv sitta i trevliga miljöer
Efter mötet: lunch på Carolas Eko

> Onsdagskreativiteten. Nykundsmöte som kändes toppenbra. Inser också att det finns saker jag vill utveckla, kompetensmässigt. Men framför allt: att mitt businesstänk fungerar bra och att mötet gav mersmak. Vi kör igång i mitten av februari.

> Torsdagsgroove i köket. Jag har ett receptjobb som jag arbetar med. Det innebar en snabbvisit hos Ica Maxi Haninge för inhandling av ingredienser. Sen: matlagning (picklat rödlök för första gången!), fotografering. Sen kom backlashen: jag totaldäckade på eftermiddagen. Lyckades hämta lilleman. Vi stannade en stund ute. Sa jag att frisk luft är bra skit?

frilansliv jag lagar recept

> Fredagsmys. Ha – vilken fredag. Förskolan var stängd så jag, lilleman och mormor drog till Tyresta. Det var kallt men en timme hann vi vara på plats. Naturum är favoritplatsen, förutom att vara ute. Sen somnade både mormor och A medan jag smög ut. Återigen: en knaskänsla som behövde korrigeras. Det blev en timme på gymmet på SATS vid Medis. Jag har helt snöat in på rörlighetsträning och mjuka rörelser. Men det blev även styrka – axlar och ben. Mycket stretch och uppmjukning. Kände mig riktigt vuxen.

Sen: bästa teammötet med Influencers of Sweden.

Efter Workation i Åre har det hänt saker. Jag jobbar nu tillsammans med Linda med fokus på införsäljning inom olika områden. Jag är peppad till tusen och det som gör mig så förbaskat glad: jag tror verkligen på Influencers of Sweden. Det är liksom så bra timing och det finns otroligt många fina möjligheter där influencers får hamna i fokus. Både som yrkesgrupp och också som professionella yrkesutövare. Teammötet höll på som bäst på fredagseftermiddagen mellan 15-17 och sedan körde vi lite pimpning av det nya kontoret. Pizza och vegansk dricka stod på min meny. Bra kväll helt enkelt! Också kul att träffa Oskar, som också han ska jobba med sälj! Med i teamet är också Alejandra – hon blir vår projektledare/ordning-och-reda-person. Om du är intresserad av hållbart smink och på Alejandra – kika in på hennes blogg!

Promenaden hem var grädden på moset. Numera är jag stolt ägare av Fitbit (maken köpte i födelsedagspresent) och jag är galen i att samla steg osv.

frilansliv bli kreativ av att gå promenad

Nu helg. I vilans tecken.

Hjärntrötthet den nya Facebook-sjukdomen?

Hjärntrötthet och sociala medier bild på tangentbord

Hjärntrötthet. Det är lustigt det där, att roliga saker kan lämna en baksmälla deluxe. Efter Workation i Åre med grymma människor (ja, jag skriver människor även fast alla var bloggare) så kom jag hem med inte bara maxad inspiration utan också en dunderförkylning & ett huvud som högt ropade: vila. NU!

Jag pratade med Sofia om hur de sociala medierna förändrat våra hjärnor och möjligheten till att vara effektiva. Vi snuddade vid temat hjärntrötthet – vilket jag känner mig igen i. Det ständiga flödet (herre G vad uttjatat uttryck) gör mig trött på flera sätt. Och jag glömmer det som faktiskt är viktigt för mig. Man dras med, och sen stressar man upp sig för allt det som man inte hinner med.

Det här är hjärntrötthet för mig

* Att jag blir rastlös och ogenomtänkt i mitt surfande.

* Att jag mår fysiskt illa av att surfa runt.

* Att jag inte orkar lika mycket som vanligt.

* Att jag blir lättirriterad.

* Att jag inte kan tänka klart och inte tänka länge.

* Att jag inte längre blir inspirerad av att surfa.

Lösningen?

Det är klart: sluta upp med att planlöst surfa. Dra ner på intryck, ta bort appar från mobilen, fundera på om det här är det du ska göra, just nu. Dessa tankar har upptagit mitt huvud de senaste dagarna. Därför blev jag så glad när jag läste det här inlägget av Louise Stigell på Oh So Sensitive: Why I´m quitting social media.

Att bestämma sig gjorde mig mer kreativ

Jag har dragit ner på sociala medier (obs – typ de senaste 72 timmarna), jag har också dragit ner på mobilanvändandet. Det har gett effekt, men inte full sådan än. Det som ändå har hunnit hända är:

  1. Jag har kommit på flera nya frilansidéer som jag sålt in, där just effektivitet och surfande har gett mig uppslag.
  2. Jag har förstått att det finns saker utanför nätet som jag vill göra. Ett sådant är projektet #matsvinn0 som ännu är i sin linda. Ett annat är att ta hand om vårt hem bättre (mer om det i ett annat inlägg).

Ja, det verkar finnas belägg

Hjälp, men säkerligen en koppling som inte förvånar. Här en artikel från SVT Nyheter, från slutet av 2016: “Hjärnan förändras av mobilen”.

Hur mår du av att surfa på sociala medier?

5 effekter av att åka på Workation

snöskor i åre

Workation Åre lider mot sitt slut, och jag ville dela med mig av några erfarenheter. För det får man när man hänger med dessa härliga peoples.

Effekter av att åka på Workation

Nummer 1. Det är så mycket roligare att ses irl – och därför tror jag att det fysiska mötet kommer att slå under 2017.
Effekt: Möten ger nya möjligheter.

Nummer 2. Att sova på mornar och känna sig nöjd med det är min nya tagline.
Effekt: Du slutar be om ursäkt för sådant som är livsviktigt för just dig. Var självisk var det någon som sa.

Nummer 3. Du vill ha mer av Workation. I alla fall när den är ordnad på detta fantastiska vis – tack till Holiday Club Åre, Skistar, Camp Åre, sponsorer och peoples.
Effekt: du blir snygg av workation. För att din hjärna öppnar nya vägar. För att du ser något nytt. Ja, lite så.

Nummer 4. Saker blir gjorda med ny energi. Du vill mer, du förstår mer och det är något positivt. Effekt: du blir hjärnstark av att kombinera jobb och friluftsliv. Om du vill veta mer om vad motion gör för ditt huvud: kika på det här inlägget om boken Hjärnstark.

Nummer 5. Att blanda work med vacation öppnar också upp för samtal. Nevnarien delade med sig idag och det kändes som att en kran öppnades hos många andra deltagare, om vad livet ibland kan innebära när det blir för mycket. Om du undrar vad jag menar, kan du läsa mitt inlägg #Utmattad – det finns anledning att skriva
Effekt: Talk and you shall receive.

Ps. Dåliga effekter: för mycket inspiration gör det svårt att somna om kvällarna 🙂

Peppen för dagen – snöskor!

Snöskor, brasa och en god lunch!

snöskor i åre
Nya pjucks. Väldigt Ostockholmskt. Väldigt EnEmilia!
Snöskor i Åre
Träningsglädje-Sara sprider glädje. Är jag övertydlig? Men hon är glad. Och gör oss på bra humör med. Bra kombo!
Snöskor i Åre med Katta
Bucketlife-Katta visar sina färdigheter. Deluxe-mysigt!
Lunch Lounge 385 Åre
Innan snöskorna var det lunch. Bakad potatis med laxröra på Lounge 385 vid stationen. Gott! Och juicen: toppen! Sällskapet var fina fisken det med 🙂

Andra som bloggat om Workation Åre #InoSWW

Här kommer några tips – gänget har producerat en hel del härliga inlägg!

Winter Workation – Jonna Jinton
Kabinbanan i Åre – Vandringsbloggen

Skoter i Åre – Träningsglädje

Skotersafari och jämtländska vidder – Dryden

Själv är en bra dräng, men gemenskap är starkare – Bucketlife

Vad har du gjort i helgen?

 

 

 

Older Posts »