Från ett läge till ett annat (om oro och inre stress)

bild på hav. om oro och inre stress

Oro och inre stress kom förbi. Dagen D. Inskolningstider och jag står handfallen, när jag kanske ska vara som starkast. Det var bra att vi båda var med första dagen. För det blev också så att maken tar resten. Det funkade inte för mig. Förändringar är inte min starkaste gren. Och jag vill mest av allt att Lilleman ska få den tryggaste av inskolningar. Så är det. Det blev en hemmadag med jobbpyssel, packning och ringsignalen påslagen på mobilen. Tänk att vi flyttar nästa vecka. Det känns oerhört på ett sätt, och alldeles naturligt på ett annat. Vi vill båda bo i hus, och nu blev det så. Men återigen: förändringens vindar kan blåsa lite väl hårt ibland.

Bild på EnEmilia vid havet + barn. Inlägg om oro och inre stress

Oro och inre stress – så kan man hantera den

Acceptans. Det här är en svår sak att göra, men man behöver förstå skillnaden: att acceptera handlar inte om att gilla läget. Du behöver inte tycka om situationen, men du kan acceptera den. Jag kan varmt rekommendera boken Att leva ett liv, inte vinna ett krig, om acceptans av Anna Kåver.

Känna. Det där svåra ibland. Men fasiken, det är rätt bra att hantera oro med att känna. Fråga sig: vad känner jag? Jag har nyligen börjat öva på just det.

Lösa oron (om det går). I mitt fall var det att lägga inskolningen i min mans trygga famn. Ibland behöver man ta hjälp, och det är ok. Det är också rätt skönt att resonera med någon. Lätta på hjärtat. Lite så.

bild på väg till stranden. Inlägg om oro och inre stress

Meditation. Jag tror jag nämner meditation i typ varje inlägg jag skriver. Oh well. Men sanningen är att det är sant. Inte för alla, men för mig. Och kanske för dig? Idag mediterade jag fem minuter, bara för att trycket över bröstet var för stort. Andningen hjälpte mig att späda ut oron. Läs gärna Meditera. Små korta stunder för dig. Bara dig.

Läsa om hur någon annan hanterar sin oro. Jag sökte på “oro” hos en av mina nya favoritbloggar Lugnochfin – och fann till min glädje det här inlägget: Jag vill inte bli rik. Det passade som hand i handske då jag haft några oroliga tankar kring mitt företagande. Och inläggets resonemang skriver jag under på – läs det gärna! Här en rad om stålars.

Hur mycket pengar jag haft på kontot har haft lite eller ingen påverkan på hur lycklig jag varit. Har jag mer pengar så köper jag lite mer saker. Det är typ det. Betyder inte att jag automatiskt mår bättre. – Louise Stigell på lugnochfin.se

Träna. Typ medicin mot allsköns oro. Det enda kruxet: få ändan ur vagnen. Idag lyckades jag inte med det, eftersom jag var fast besluten att packa järnet. Jag tror jag är i behov av ett rejält håll käften pass, men just idag är min motivation rätt låg.

Var snäll mot dig själv. Oro blir inte bättre av självförebråelser. Så gör schyssta grejer – var din bästa vän. Mitt recept just nu: köpa snordyr glass (och äta den), lyssna på Melissa Horn, slösurfa extra mycket osv.

Din oroshantering – hur fungerar den?

Ps. Jag fick höra att Freud tyckte att terapi ska handla om att reducera neurotiskt lidande till vanligt lidande. Bara en sån sak.

 

Sommarens fem insikter – och den röda tråden i mitt liv.

sommar bild på ormbunke texten Fem sommarinsikter

Vi sa det igår, vad snabbt sommaren har gått. Men sen tänker jag på allt det vi gjort – både tillsammans, och när jag varit själv. Jag tror det är bra med bokslut på olika vis i livet – titta tillbaka – vad har jag lärt mig? För mig handlar det ofta om att förfina mitt förhållande till stress och vila. De två sakerna är liksom den röda tråden i mitt liv. Ibland känner jag mig som en fånge i det att jag hela tiden måste navigera kring dessa två. Men oftast känner jag mig fri – fri för att jag har hittat det som fungerar. Det är klart – jag har svårt att vara spontan, men ibland går även det. Så vad lärde den här sommaren mig?

Sommarens fem insikter

< Jag behöver kunna ta semester, och känna semester, när jag har semester. Det vill säga: att varva ned i god tid innan och liksom segla in i semesterveckorna med en härlig feeling. Årets semester började knackigt – jag hade det svårt, var uppvarvad bitvis och rastlös. Om jag nu tycker det är roligt att arbeta, så finns det ju annat som liknar detta, men som ändå bidrar till äkta semesteråterhämtning.

< Jag älskar att bada – alla kategorier. Det får vara kallt numera. När vi var vid havet så gick jag sonika rakt i, utan krusiduller och plaskade som en äkta sälgudinna. Vackert? Det vet jag inte. Men skönt till tusen. Ju kallare, desto bättre (nästan). I inlägget 10 saker jag ska göra i sommar listade jag bad och jag har tagit massa poäng där: bad i Nedre och Övre Rudan, bad på Östnora Camping, bad i en sjö på yogalägret och bad i Östersjön.

EnEmilia på stranden sommar

< Meditation är min källa till vila och lugn. Det har inte alltid varit lätt. Det har tagit emot. Det har skavt. Det har varit jobbigt rent ut sagt. Men jag gör det likväl. Jag tar mig minst 15 minuter om dagen till meditation. Och det har varit min räddning alla gånger. Jag är tacksam, så fantastiskt tacksam, att jag är en person som svarar positivt på meditation. Förresten: vill du läsa mer om meditation så tipsar jag om Taras senaste nummer, där jag skriver på temat och intervjuar en kvinna som mediterar för att orka mer på jobbet.

Jag har skrivit en hel del om meditation, och vill du läsa mer så föreslår jag inläggen

Meditation. Guide: vilka tjänster använder jag?

Några tankar om Yoga & Meditation

< Att det kan svänga rätt snabbt. Energin kan vara på topp för att sedan rekordsnabbt bli en kaosartad trötthet. Då jag letar i varje del av kroppen efter extra energi. Men jag hittar den inte. Men jag är inte förvånad. Jag förstår det fullt ut. Jag bara undrar om det alltid kommer att vara så?

#Utmattad – det finns anledning att skriva

Det är därför det är så skönt att 2016 är det liksom inga konstigheter att vara #utmattad. Det betyder förstås inte att jag ska sluta bry mig, men det är normalt. Min utmattning har ju följt med mig länge och tycks puttra i bakgrunden som en trasig motor. Lyssnade bland annat på Underbara Claras VLog där också hon berättar om sina erfarenheter.

Hur värdefullt nuet är. Strunta i klyschigheten. Och hur banalt det låter. För det är något visst med att vara närvarande. Sådär på riktigt. Och det är jag med min Lilleman. Tusen gånger om. Det finns inget annat för honom, och jag fogar mig gladeligen. Och när jag gör det, så blir livet mer verkligt. Det är ett nu-liv, inte en sen-liv eller då-liv. Det handlar också om att släppa allt det andra, som kan vara roligt eller viktigt, och när jag lär mig släppa på det sättet så blir min värdefulla tid med Lilleman så mycket bättre och roligare. Atilio skrev ett inlägg som snuddar vid det här också: tid och barn. När det är svårt för mig, när jag inte har lust att vara en lekglad mamma, då påminner jag mig om ändligheten i mitt eget liv. Att vi faktiskt nån gång måste säga hej då till varandra. Det är en hård tanke, men den påminner mig om just det: hur värdefullt nuet är.

 

Har du några insikter från senaste tiden?

 

 

Min yogaupplevelse på Grateful Heart Yogaretreat

Grateful Heart Yogaretreat med Leona Ross och Petra Kalla

Yoga handlar för mig om att connecta och kommunicera med kroppen min. Och kroppen gör samma sak: connectar med mig och berättar saker.

Jag var ju på retreat i slutet på juli – mer om det kan du läsa i inlägget Ett lugnt Yogaretreat – vilket valde jag?

Och hur upplevde jag yogan då? Som både svår och lätt, vid två olika tillfällen. Jag gick på flera yogapass under helgen.  Båda passen som jag beskriver i nästa textomfång hölls av Leona Ross, och jag yogade för första gången med henne. Sen kommer en beskrivning av Yoga Nidra med Petra Kalla.

Yogan på Grateful Heart Yogaretreat

Grateful Heart Yogaretreat med Leona RossFörsta passet var jag och kroppen helt på det klara: vi ska yoga med varandra! Passet kändes precis lagom utmanande och Leona instruerade hela klassen på ett jätteskönt och inspirerande sätt. Flow, helt enkelt. Yogan var av en mjukare karaktär och var inledande för retreaten. Det var fem andetag i varje position, vilket gör att fokus kan hållas under hela passet: du vet att du ger kroppen just dessa fem andetag, det finns en början och ett nära slut och en fortsättning.

På lördagen hade jag en ny känsla när Leona instruerade. Motstånd. Allt kändes svårt, trångt och stelt. Fokuset var som bortblåst. Där och då förstod jag hur mycket sinnesstämningen faktiskt gör. Det var oron i mitt sinne som smittade av sig på kroppen.

Det fanns även morgonklasser, en med andning och en med yoga. På fredagskvällen satt jag uppe en stund, till elvasnåret. 05:30 var tanken att jag skulle gå upp. Jag tog beslutet att istället gå upp kl 07:45, strax innan frukost. Anledningen? Min enda chans att sova ut nu när jag var helt ensam och utan Lilleman. Däremot tog det ett tag innan jag själv insåg vad jag faktiskt behövde.Grateful Heart Yogaretreat med Leona Ross

Upplevelsen av yoga är nog hemskt olika, lite beroende på vilken mental relation man har till den. Om du vill läsa om en känslomässig tolkning av yogan så rekommenderar jag Petra Kallas gästinlägg hos Veronica Jäderlund på Yoga World: Varför gråter jag när jag yogar? (Petra var med och arrangerade retreaten som jag var med på).

Tack Leona för dina pass!

Grateful Heart Yogaretreat med Leona Ross

Yoga Nidra – med Petra Kalla

Jag har så många gånger skrivit om Yoga Nidra, en av mina favoritformer av yoga. Utan att röra på kroppen, gör du en resa i kroppen. Man ligger på golvet och blir instruerad. Det är din medvetenhet som åker på en tur – kroppsdel för kroppsdel. Petra Kalla har även på sin webb ett pass som man kan lyssna till, plus en text om vikten av ett medvetet enkelt beslut som förändrar ditt liv.

Min upplevelse var total. Det började med instrumental musik som spelades av Elof, en av deltagarna. Ett gammalt instrument. Sen guidades vi av Petra. Jag brukar bli trött när jag Yoga Nidra:r, men nu var jag helt med, och samtidigt: så avslappnad. Det gjorde mig inte bara glad, utan väldigt, väldigt lugn.

Tack Petra för dina pass! (vi gjorde fler under helgen, även en djupavspänning (bilden nedan) som jag fortfarande är tacksam över).

Grateful Heart Yogaretreat med Yoga Nidra

Vill du läsa mer om vad jag skrivit om på temat Yoga Nidra?

Yoga Nidra och vikten av vila 

5 riktigt bra vanor

Saker du aldrig ångrar: psykisk hälsa

Jag kommer även att skriva ett inlägg om tystnad och vilka fler aktiviteter som vi gjorde denna helg! Stay tuned!

Har du varit på retreat någon gång?

Ett lugnt Yogaretreat – vilket valde jag?

Lugnt_yogaretreat_2

Det har varit en speciell vår med rutiner som avlöst varandra. Inte så mycket plats för spontanitet, vilket i och för sig passar mig bra. Frukost, promenad, lunch, vila, mellanmål, arbete, middag och läggdags. Träning har fått plats. Men inte så mycket mer. Tidiga mornar. Och tidiga kvällar.

Varför? Jag är nybliven småbarnsförälder.

Jag efterlyste en yogaretreat på Facebook och fick ganska snart ett tips om Grateful Heart Yogaretreat.

Efter att ha läst beskrivningen bestämde jag mig. Det som lockade mest var miljön (söder om Stockholm, nära Järna), tystnaden och programmet. Jag har yogat regelbundet i några år, men nu var det ett tag sen sist och jag behövde få inspiration.

När min mamma tog lilleman på promenad den där fredagen för två veckor sen, så att jag kunde packa ihop mig, kändes det som att retreaten redan hade börjat. Att få tid för mig själv är lyxigt, och jag hade en hel helg framför mig! Jag startade med en sval dusch. Underbart.

Bilresan tog en timme drygt, från Haninge. Med klassisk musik och en stabil frukost i magen gick det som smort. En liten roadtrip.

Väl framme fick vi tillgång till våra rum. Enkel standard på Vårdinge by Folkhögskola, där jag hade bokat ett enkelrum. Älskade känslan när jag öppnade fönstret och hade grönskan och tystnaden precis utanför.  Vi var nästan 20 personer som gästade denna helg.

Lugnt yogaretreat utsikt från fönstret ut på gräsmattan

För dig som söker lugn och ro, tid till eftertanke och yoga och tycker enkel boendestandard är mysigt: då är den här retreaten för dig. Den anordnas av Petra Kalla och Leona Ross, båda verksamma i Järna-regionen, söder om Stockholm.

Första dagen började vi med att skapa egna malas, ett slags meditationsband. 108 pärlor allt som allt, varav två av pärlorna ska kännas lite extra speciella.

Lugnt yogaretreat vi gör malas i yogasalen

Hur var yogan? Det kan du läsa om i nästa inlägg! Och: hur är det att vara helt tyst?

Continue Reading…

Mina fem bästa mellanmålstips

mellanmålstips bild på korg med frukter

Jag är lite känd för det här med #middlemeal. Går jag hemifrån så har jag i nio fall av tio ett mellanmål med mig. Anledningen är enkel: jag kan bli hungrig närsomhelst, varsomhelst. Inga risker tagna.

Därför delar jag gärna med mig av mina bästa mellanmålstips. Det ska gå enkelt och snabbt! Lite längre ner kan du läsa om vad som gör ett mellanmål bra.

5 bästa mellanmålstips

Nummer 1.

100 gr kesella (10%) blandat med 1 msk raw kakao. Toppa med frysta hallon som får tina på vägen. Mättar bra!

Nummer 2.

Mixa en hel mango med 3 dl naturell yoghurt, toppa även här med hallon. Slurp. Kan också rekommendera den pakistanska mangon, den är grymt god!

mellanmålstips yoghurt med mango och hallon

 

Nummer 3.

4 coctailtomater, 1/3 paprika, en bit ost (gärna 10%:ig) några nötter. När du känner att du vill ha en mellis som ger plockutrymme. Inspirationen kommer från Isodieten.

Nummer 4.

1 dl keso, 4 msk vaniljkesella, 1 nektarin (ev också frysta hallon)- också gott och fruktigt

Nummer 5.

2 kokta ägg, 1/2 äpple

Vad är ett bra mellanmål?

Mättnad – för mig är det A och O att mellanmålet håller mig mätt. Därför är det bra att äta sådant som mättar bra. Generellt råd: protein och fett mättar bättre än kolhydrater. Samtidigt ska man komma ihåg att livsmedel såsom nötter innehåller mycket energi (fett är energirikt), så det går inte att sleva i sig hur mycket som helst om man vill hålla sig viktstabil. Det beror ju på vilket mål man har med sin mat. För mig är mättnad viktigare än att räkna kalorier, men jag har i bakhuvudet vilka livsmedel som är energirika. Balans liksom. Jag har inga viktmål för mig själv, jag har inte vägt mig på över 2 år. Däremot känner jag mig viktstabil baserat på kläder och hur kroppen känns.

Nöjdhet – jag skulle aldrig äta något som jag inte gillar. Jag behöver känna att jag gillar det jag äter. Det ska vara gott, och samtidigt någorlunda hälsosamt. Vissa saker gillar jag mer och mer, av någon outgrundlig anledning. Som kesella till exempel. Men då ska den pimpas. En tråkig torr bar vill jag inte ha. Däremot smakade jag en Råbar från Made in Stockholm, och tillsammans med ett äpple blev det toppengott.

mellanmålstips Råbar från Made in Stockholm

Hälsosamt (?) – Det blir lätt snedvridet när man talar hälsa, men låt mig ta min version. Det två översta är viktigast för mig: mättnad och nöjdhet. Om jag käkar en härlig kardemummabulle från Gateau så blir jag troligtvis nöjd men mättnaden kan snabbt vända till hunger. Så fallerar det redan där. Det betyder inte att jag tackar nej till det mumsiga, men det handlar om rätt tillfälle. Ska jag träna eller prestera mentalt så blir det sannolikt något annat i magen. Är det en social aktivitet eller en stund för mig själv – why not. Balans liksom. Igen.

Bonustips

Mina proteinbollar – de är en räddare i nöden, så jag skickar med en länk till receptet som jag gjort så många gånger: Mellanmålsbollar – ett favoritrecept

mellanmålstips bild på proteinbollar och sen länk till recept

 

 

Äter du mellanmål? Köpta eller egengjorda?

 

Små saker som gör en glad – #njutomhusjuli

tyresta vandrarhem

Precis i stunden som jag skriver detta är jag rätt trött, med ett stresspåslag eftersom lilleman har svårt att somna. Men det var den här rubriken som fastnade på min näthinna. Tar det som ett tecken. Eller ironi. Så då kör vi!

Små saker som gör mig glad – #njutomhusjuli

♡ att jag fick bada idag. Det ligger på min sommarlista att göra just det och jag älskar varje sekund i det svala vattnet.

♡ att jag faktiskt känner mig lugnare än vanligt. Jag fattar att det låter konstigt med tanke på de inledande orden, men generellt sett: lugnare.

♡ att jag lyckades sova en stund idag. Jag hade svårt att somna igår, och kände mig minst sagt dagen efter. Fick kämpa med vakenheten när jag var ute med lilleman. Sen, efter lunch, så mediterade jag till Pål Dobrins guidning på Yogobe och sen tror jag att sömntåget äntrade min värld. Skönt.

♡ att jag hittat lite nya bloggar att inspireras av. Just nu är lugnochfin.se en favorit, där hon bland annat beskriver hur det är att bo på ett nytt (bättre ställe). Med mycket mera.

♡ att jag längtar till höstens uppdrag. Att min egenskapade jobb ger mig så mycket glädje.

♡ att jag är klok nog att lägga mig i tid på kvällarna. Det där med att inte tumma på sömnen, det har jag fattat och det gör mig stolt!

♡ att ledighet blev ledighet till slut. Min göra-gen har gått i ide, och där får den stanna. Allt ligger lugnt och väntar. Vi ska flytta om några veckor, så vi lever med flyttkartonger. Men helt klart skönt att vara ledig. Känna ledighet är liksom poängen.

♡ att Tyresta i princip är runt knuten. Där har jag varit många gånger i juli månad, och jag längtar ändå dit!

EnEmilia sitter på ett räcke i Tyresta SJö i Tyresta Vatten Tyresta Urskog Stockholm Haninge

 

 

Finns en utomordentligt trevlig grupp på Facebook som har teman varje månad – just nu är det #njutomhusjuli. Häng på vetja! Det handlar om utomhusträning. Jag undrar om det blir något tema i augusti!?

Older Posts »