Personliga listan – EnEmilia

personliga listan

Jag är ett stort fan av listor och struktur och känner mig lite pepp inför alla uppdrag jag har framför mig. Jag skriver just nu två hälsoreportage för två olika tidningar, jag är med och spånar inför Nordens största hälsomässa och på det har jag i maj månad haft ett uppdrag att skriva 10 stycken webbtexter för en ny uppdragsgivare. Så, jag passar på att vara lite personlig och använder en lista som jag hittade hos Teknifik.

Personliga listan

personliga listan 2 bild på enemilia
Hur gammal är du?

36

Hur gammal känner du dig?

28

Vart bor du?

Haninge

Vad har du gjort idag?

Alltså. Terapi.

Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?

Är ett stort fan av alla årstider, men just nu känns sommar väldigt bra!

Är du beroende av något?

Träning

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?

La Gomera

Vad är du på för humör just nu?

Rätt trött. Men glad ändå. Lite pepp. Och trött. Sa jag trött?

Vilket är ditt favoritgodis?

Lakrits i alla former.

Vilken är din favoritaffär?

Ica Maxi Haninge

Är du en morgon- eller kvällsmänniska?

Kväll

Har du blivit sydd någon gång?

Ja. Opererade bort ett fult ärr på axeln och var tvungen att sy ihop.

Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?

Min man. Jag hade glömt mitt mellanmål och han tog sig till mitt gym med mellanmålsleverans. Kärlek!

Är du blyg?

Ibland. Men oftast: jättesocial.

Vad heter du i andranamn?

Alexandra

Vill du gifta dig?

Jag är redan gift. Bröllopsdag nummer 2 imorgon. Vi ska till Noodle House. Det vattnas redan i munnen!

Har du något smeknamn?

Sötis

Listan kommer från Sandra Beijer via Teknifik.

Lugn och ro. Hitta ditt ankare. Hur gör man?

lugn och ro - bild på ankare och vatten

Lugn och ro i förebyggande syfte. Veckan bjuder på två möten och leverans av skrivet material – det ser jag fram emot! För att det ska fungera uppe i pallet behöver jag en slappardag. Det innebär att jag gör det jag känner för, i små portioner. Klockslagen spelar mindre roll dessa dagar, och Lilleman och maken har begett sig till farmor. Jag är en lite rastlös själ, så slappardagen blev en blandning av tv-tittande, fixa med bokföringen, äta choklad, bada, laga och äta vårrullar, bädda om Lillemans säng, och strösurf. Bokade av träningen, veckans förkylning gör att kroppen vill vila extra. Ska laga lite kyckling så att vi har till imorgon. Min mamma kommer över och hjälper mig med barnvakt medan jag sticker iväg på lite tankesmedja tillsammans med Allt för hälsan som jag arbetar med – jättekul uppdrag och vi har stora planer för årets upplaga!

Är med i denna majutmaning, och tycker att min 1:a maj blev alldeles utmärkt.

Lugn och ro – hur gör man?

Jag är ju ett stort fan av lugn och ro – särskilt om det är i huvudet. Att man samtidigt kan göra saker är helt okej, bara känslan är lugn och ro. Fattar ni vad jag menar? Jag tror vi ibland kan bli stressade över det faktum att vila är behövligt, för hur sjutton gör man egentligen? Men jag tror lösningen är att sträva efter en skön känsla inombords. Jag gör en hel del idag, men känner mig rätt lugn. Vill du veta mer om vila tycker jag du ska läsa min viloserie. Den har fem avsnitt – här är Trött hela tiden? 7 saker att vila ifrån – Viloserien #5 Där finns länkar till de fyra andra avsnitten.

Lugn och ro handlar om att hitta sitt ankare, tänker jag. För mig funkar medveten andning, att inte bry sig om klockan, att inte ha något särskilt mål för dagen, vara nöjd med nuet utan att ställa krav på prestation. Och varför är det här bra då? Jag tror jag lagrar energi för framtida bruk. Som för veckan som kommer. Att ha tråkigt, ja till och med så pass, kan vara nyttigt. Släppa allt för en dag. Testa!

Hur hittar du ditt lugn och ro?

Foto: C. Lind

Om träningsmotivation och: vad använder du din träning till?

träningsmotivation 2

Vilken är din träningsmotivation? Finns hur många som helst. Få upp flåset, hålla igång kroppen, gå ner i vikt, bli starkare och så vidare. Den klassiska snygg kropp finns ju också. Sen kan man ju förstås undra vad man gör med den snygga kroppen, förutom att visa upp den dårå. Den starka kroppen, vad gör man med den? Klarar livet tänker jag.

Träningsmotivation – och expertens råd kring val av träning

träningsmotivation - bild på enemilia på danspassJag tränar för mental styrka – alltså att mitt psykiska läge ska vara lite mer guld och gröna skogar. Jag har försökt med “snygg-kropp-motivationen” men fattade inte exakt när den infann sig och hade inte så mycket nytta av det. Med den mentala biten är jag också nöjd över bieffekterna styrka i kropp och smärtfri kropp. Under en lång period har jag fått jobba med mitt psykiska välmående. Träningen är mitt favoritredskap där. Det finns andra saker vi kan göra också, som terapi, meditation, äta bra, sova, relationer. Träning är en enkel variant att ta till tänker jag.

Det finns hinder för detta. Jag är inte alltid superpepp på att komma iväg. Det finns alltid (andra) saker att göra. Men jag vet ganska säkert hur känslan är när träningen blir av. Det är den jag tänker på när jag inte har någon lust. Klurigt för egentligen är vi ju lustdrivna. Tvång och träning är ju ingen bra kombo, eller? Men i mitt fall låter jag mig övertalas av framtiden: det känns bra sen!

Favoritträningen just nu? Styrka alla kategorier plus flåsträning. Skulle vilja få lite rutin och kontroll vad gäller styrketräningen (något program för bra hållning efterlyses!). Känner mig rätt varierad med fokus på utveckling. Och det här med utveckling är en viktig bit, om det kan du läsa om i mitt senaste jobb i Tara – där träningsexperten David Jonsson uttalar sig. Här kommer ett citat från artikeln där han svarar på frågan: vilken är den bästa träningen?

“Det ska vara hållbar och långsiktig träning, sen vilken sort man väljer är sekundärt. Idrottarna tränar något som de har intresse för, och som är roligt för just dem. Den tuffa träning som du tycker är rolig – den ska du fortsätta med. Utveckling är viktigt – att man tränar något som man vill bli bra på.” – David Jonsson, träningsexpert och näringsfysiolog.

Träningsmotivation kan alltså bygga på ett intresse man har, inom träning. Kopiera idrottaren lite grann. Mitt intresse bygger på att jag vill ha en glad hjärna, och det finns flera saker jag gör för att det ska vara möjligt. Sen är jag nyfiken på andra träningsformer, det skulle vara kul att utvecklas i någon riktning. Utan att bli fanatisk för den delen.

Mer om träning

träningsmotivation - bild på kvinna som yogarHur min träning förändrar mig

Min bästa träningskompis

Att säga nej till träning

Träningslycka – var hittar man den? (5 tips)

 

Vilken är din träningsmotivation?

Varva ner med ett mjukt stopp

varva ner 2

Varva ner kan handla om att lära känna dina gränser. Jättebra förstås, men räkna inte med att gränserna är konstanta. Jag tror det förvirrar oss. Jag fixade det ju förra veckan, men inte nu? Som det ser ut för mig just nu är nedvarvning och att ta några steg bakåt det som ligger på agendan närmsta två veckorna.

Jag inför därför ett mjukt stopp. Jag bromsar försiktigt, krypkör en stund med kopplingen och gasen för att sedan parkera på en säker plats.

Så gör jag ett mjukt stopp för att varva ner

varva ner - bild på gosedjur som hänger > Sova. Det blir i mitt fall att lägga sig när Lilleman gör det, eller åtminstone så nära i tid som möjligt. Sömn är min bästa medicin. Läs gärna Bota sömnproblem? Viloserien #1.

> Meditera. Passar bra då jag just nu skriver ett jobb som handlar om meditation. Jag har inte varit lika flitig som vanligt med meditationen, så det är dags att ta upp det igen. Viktigt, på alla vis.

> Rörelse. Min kropp är lite öm just nu. Den behöver sträckas ut. Basta. Tas om hand. Lusten till träning har varit minimal i veckan och därav mindre av den varan. Däremot får vardagsmotionen ta plats i vanlig ordning. Vill du läsa mer om vardagsmotion föreslår jag inlägget Vardagsmotion börjar i tanken – så gör du!

varva ner

> Planera & Eliminera. Jag behöver göra minsta möjliga ansträngning just nu. Det betyder att jag backar på den sociala fronten. Bokar inte in något framöver, och bokar av ifall det behövs. Skapa space på alla vis.

> Sätta gränser, inför sig själv och andra. Det har bland annat PT-fia skrivit om, läs!

Jag har ju skrivit en hel viloserie, här hittar du alla inläggen.

 

Hur känner du av när du behöver bromsa och varva ner? Hur är känslan, vad brukar du tänka? Brukar du göra något åt det?

Cred till stocksnap.io

Enkelt liv. Saker som händer när du inte shoppar

enkelt liv blogg. Bild på glasögon och bok

Enkelt liv. Tre månader utan shopping. Ja ni förstår ju själva att jag har förändrats på djupet, eller hur? Nja, vissa skillnader har jag märkt. Som att jag inte har shoppingsug. Frågan jag ställer mig är om jag haft det förr, kanske lite grann. Så utmaningen är inte så svår för just mig. Vill du veta hur länge jag kör shoppingfritt – då tycker jag du ska läsa det här inlägget.

Enkelt liv med shoppingfritt

Nummer 1.  Mer plats för annat. Jag läser, vilket är på min bucket list. Jag har läst Yes, om den kan du läsa här. Jag läser en bok om självmedkänsla, den är ok men det går trögt så jag varvar den med Nextopia. Intressant bok, kanske just för att jag inte konsumerar.

Nummer 2. Att jag tränar med en frenesi jag inte känner igen (ta meningen med en nypa salt eller två). Jag är helt enkelt motiverad. Skala av: mer motivation till annat.

enkelt liv - bild på sushi
Bild från sambasushis webb. Bästa sushin i Stockholm.

Nummer 3. Att jag äter ute med gott samvete. Lägger gärna en peng på att äta gott. Gärna på samba sushi. Eller Minh mat. Eller Reneé Voltaire på Åhléns. Det gjorde jag igår, en glasnudelsallad med räkor och massa fina grönsaker. Med en dressing från himmelriket!

Nummer 4. Nya intressen? Kanske. Jag sneglar åt några håll och kanter. Funderar på om jag vill lära mig något nytt. Kanske därför jag skrev inlägget Följa sina drömmar.

enkelt liv - äga mindre kläderNummer 5. Tankar som vad behöver jag egentligen? Skulle denna utmaning kunna hålla i sig längre än i ursprungsplanen. Kläder har jag så det räcker och blir över. Jag skulle hellre hyra, istället för att äga. Jag läste en gång om ett bibliotek med kläder. Jag kollade upp och fann detta: Lånegarderoben. Ett annat är Klädbiblioteket i Umeå. Julia Skott skrev ett intressant inlägg där hon funderar kring minimalism, vilka förutsättningarna är, och varför inte alla kan leva på ett enklare vis. Läs!

Jo. Jag upplever att livet är enkelt utan shopping. Kanske att konsumtionen riktar om sig till något annat, som inte innefattar prylar. Jag är till exempel grymt sugen på att vandra på något nytt ställe. Eller åka till ett tyst ställe. Sen tror jag att min fetisch för hudvård kommer leva kvar, helt klart. Och mat, det spenderar jag som sagt gärna mycket pengar på.

Läsa mer

Vila från shopping & mina 10 regler
Att leva enkelt – om minimalism

Tack stocksnap.io för bilder

Följa sina drömmar

följa sina drömmar

Att följa sina drömmar. En inte helt enkel grej att göra. Jag tänker att människor är olika bra på att drömma, eller i varje fall: att följa den där drömmen, det vill säga: slå slag i saken. Jag undrar också vad det är som gör att vissa har så stora planer, medan andra nöjer sig med mindre. Jag lever min dröm nu. Och det kan låta kaxigt, men det handlar om något annat. Det handlar om att jag inte längre befinner mig på den där konstiga sidan. Där jag egentligen inte levde, utan snarare överlevde. Och därför lever jag drömmen nu, även om det finns sämre dagar. De sämre dagarna känns mer mänskliga nu, och lättare att hantera. Så är det. Jag tänker att beroende på vad vi upplevt i livet, så kan drömmen vara mer eller mindre inom räckhåll. Och ju bättre det går, desto större kan vi drömma.

En annan reflektion är ju att drömmar inte behöver vara så grandiosa. För mig är en fungerande vardag guld värd. Att läsa en bok, efter att inte ha kunnat läsa på dryga fyra år, en dröm i sig. Ja, jag nyper mig i armen då. Och drömmar kan också få vara drömmar utan att komma in i verkligheten. Eller? Tänker jag galet nu?

Ett av mina större behov är lugn och ro. Ensamhet. Så den drömmen jag har handlar om en stuga. Långt borta. Som jag lånar då och då. Jag behöver inte äga den. Jag vill bara få hyra den under en vecka eller så (vet du en sån stuga? Tips mig gärna!). Jag har en plats som jag åkt till förr, och den vill jag besöka igen, förstås.

följa sina drömmar

Svårt att slå slag i saken? Det är klart att det finns hinder. Även mentala sådana. Absolut. Att följa sin dröm kräver någon form av action. Vad för action behöver du ta till för att din dröm ska omvandlas till verklighet? Det är en fråga som jag ställer mig själv också.

Jag tänker att om man som jag gillar lugn och ro, då är det rätt lätt att hitta ett drömtillstånd i tillvaron. Lugn och ro går att skapa på enkelt vis. Just nu är lördagar min ensamtid. Jag gör ingenting, eller allting. Jag väljer själv. Idag blev det att äta pizza, dricka cola och titta på Melissa Horn som spelade tillsammans med Tomas Andersson Wij. Jättefint!

Att följa sina drömmar – andra bloggar

Underbara Clara skriver om att våga i ett inlägg. Hon skriver om en pågående trettioårs kris. Leder det henne till Kenya? Läs? Bucketlife diskuterar hur lätt det är att ifrågasätta andras livsstilar och val. Och vilka mekanismerna är. Intressant!

SVT har en spännande tv-satsning på gång, där man vill hitta Sveriges bästa amatörkonstnärer. Kika in här för att anmäla dig.

Bilder: egna, samt från stocksnap.io

Följa sina drömmar – berätta vilken som är din?

Older Posts »