På måndag är det #whitemonday. Mitt bidrag inför denna anti-konsumtionsdag kommer handla om: vad är behov, egentligen? Jag behöver göra det på ett attraktivt sätt så jag utmanar mig själv att göra allt jag kan för att inte klimat-shame’a.
Vi har en samhällsmodell som bygger på att vi ska ha ekonomin rullande. Pengarna in i statskassan, och även företagens plånbok är viktiga. Vi pratar socialt skyddsnät, vi pratar skolor, sjukhus och arbetstillfällen.
För att försäljningen av varor och tjänster ska vara på ordentlig rull behövs marknadsföring och strategier. Jag håller det på en väldigt övergripande nivå.
Hjärnan älskar belöning. Och det kan både nyttjas och utnyttjas. Vi är numera fostrade till att snabbt tillfredsställa våra behov. Ett knapptryck ifrån den nya soffan. Tjänster som minns ditt kontokortsnummer. Du kan logga in lätt och klicka på köp. Bekvämt. Smooth. Och det är jag inte emot. Det ÄR befriande på många sätt.
>> här kan du läsa om mitt köpstopp <<
Men. Det finns såklart ett men. Det jag saknar är reflektionsutrymme. Jag tänker att eftersom vår planet nu behöver att vi är empatiska och osjälviska för vår egen skull, så är det ofrånkomligt att vi behöver lära om. Vi behöver vara öppna för förändring, både när det gäller oss själva men också när det gäller hur vi bygger ett stabilt fundament för vidare liv här på Tellus. Jag tror också att vi någonstans vet det här.
Så därför: när du funderar på vad du behöver, så tänker jag att det finns olika sätt att förstå varför vi upplever att vi behöver något. Behov är egentligen godtyckligt bortsett från det faktum att vi har vissa basala behov som gäller för överlevnad: mat. vatten, värme, tak över huvudet, hälsa (fri tolkning från min sida). Allt annat är… grädde på moset? Vi kan absolut känna att vi behöver något – det är en sann känsla. Men hur kommer vi fram till det? Hur ser beslutsprocessen ut? Den är ju vår egen, och vi tolkar ju till vår egen fördel. Men vad är behov?
>> Om du funderar på att sluta flyga <<
Vi tar ett exempel.
Tanken är: “jag behöver skor.”
Man kan antingen gå direkt på impulsen och börja söka på närmsta nätbutik. Man kanske inte reflekterar över att man också blivit exponerad för skor en längre tid, både via reklam och andra kanaler. De där skorna som man köpte förra hösten, hur var det med dem? Kanske är egentligen behovet mer av en vilja att få något nytt, som tillfredsställer behovet av novelty seeking – nytt ger belöning direkt. Du köper skorna. Det känns bra. Några veckor senare är skorna som vilka skor som helst, vi vänjer oss som bekant snabbt till det nya. Och så börjar vi om från början. Och där är konsumtionscirkeln sluten.
>> Sluta shoppa, börja spara <<
Gå med i gruppen Köpfritt på Facebook – du kanske vill testa ett köpstopp 2019?
Vi, däribland jag själv, har föreställningar att vår nästa pryl, vårt nästa skoköp, ska innehålla en problemlösning. Det kan förstås vara så (när man faktiskt behöver skor för att man inte har, då är det ju en sann problemlösning). Men jag vågar säga att många av våra köp har en grund i något helt annat. Det finns en rastlöshet, en önskan om något mer. Vad sägs om att söka det någon helt annanstans?
Jag delar med mig här vad jag behöver:
Jag behöver lugn och ro med jämna mellanrum. Gärna i naturen.
Jag behöver min familj.
Jag behöver frihet.
Säg mig: vad behöver du? Och vad är behov, tycker du?
Jag är en del av #whitemonday – kolla in flera spännande personer som på olika sätt vurmar för hållbarhet.
2 Comments
Jag tänker att det ibland kan vara svårt att skilja mellan olika känslor när det kommer till att behöva något och att bara vilja ha. Ett sätt är att skriva upp köpimpulsen på en inköpslista. Då får man nästan samma “kick” som om man köpt saken. Ett lugn. Man kan lägga det åt sidan. När man sedan läser igenom sin lista med jämna mellanrum märker man att det är en hel del man med lätthet gärna raderar…. 🙂 Så där håller jag på. Skriver och raderar, skriver och raderar… Allt färre saker hamnar på den där listan allteftersom tiden går.
Jag tycker detta visar så tydligt att det mesta vi “vill ha” är skapade behov, som vi går på för att producenterna har så raffinerade metoder att lura oss. De talar till sidor hos oss vi knappt är medvetna om. Det forskas ju och läggs ner enorma summor på att hitta nya vägar in i våra hjärnor.
Ger vi oss bara tid, hinner vi hämta oss från marknadsföringsattacken, och inse att vi är så mycket mer än konsumenter. När jag sprang i ekorrhjulet, var jag mycket sårbarare. Jag hann liksom inte tänka efter.
Vad jag behöver?
Jag behöver också mycket lugn och ro.
Jag behöver min familj. Den är min grund, glädje och trygghet.
Jag behöver frihet.
Jag behöver min kreativitet och känslan av meningsfullhet.
//Jenny
Vilken bra metod du har hittat Jenny! Och som sagt: impulser är flyktiga och ändrar sig över tid. Tack för att du delar med dig.