Posts in "hälsa" tag / Page 5

Vardagsmotion börjar i tanken – så gör du!

inlägg om vardagsmotion. Sko på trappa

Jag kan tänka mig att det blir lite tjatigt. Det här med vardagsmotion. Det är inte sexigt nog liksom. Men grejen är den: vet du varför den är viktig? Jo. Vi är egentligen ett system som mår väldigt bra av att fysiskt röra på oss. Det händer toppengrejer i kroppen. Stresshormoner regleras och sömn påverkas. Magen funkar bättre. Det som har hänt med människans framfart här på jorden är att vi 1. vill vara effektiva 2. vi upplever en brist på tid. Det vi dessutom har skapat är 1. bekväma lösningar 2. Arbeten som gynnar stillasittande.

 “Vi sitter, i värsta fall, upp till 14 timmar om dagen”.

Din bästa vardagsmotion? Ställ dig en enkel fråga

Och vilken är den bästa vardagsmotionen?  Den som gör att du rör på dig. Över hela dagen.
Och den viktigaste erfarenheten jag gjort för att den ska bli av: programmera om sig själv.

I våra stunder under vardagen, istället för att gå på autopilot, ställ dig frågan:
vilken är min nästa möjlighet till vardagsmotion?

vardagsmotion har stor inverkan på vår hälsaDet börjar alltså i tanken. Och föregå gärna dig själv. När är nästa vardagsmotionsstund? Om så 30 sekunder? Är det trappan efter lunchen? Är det att varje timme ställa mig upp och köra lite pausgympa? Har du en soft arbetsplats: ruscha i korridoren?

Jag träffade häromdagen David Jonsson inför ett artikeljobb som jag gör. Han berättade hur han springer upp för trapporna, sex våningar upp till kontoret. Han skapar sig möjligheterna genom att hämta posten, äta lunch eller att han har en anledning att ta sig ner: för att sedan ta sig upp! Att ordna sig en pulstopp, även en kort en, gynnar också ditt arbete, för de gör att du håller dig alert. Fixa 2-3 korta pulstoppar om dagen för bra prestation på jobbet.

“Du ska kunna göra det i kostym –  David Jonsson om pulstoppar i vardagen”

Jag har ju behandlat detta ämne förr i bloggen

Vardagsmotion – viktigt?
Vardagsmotion – let’s get specific (5 tips)

 

Får du till vardagsmotionen tycker du?

Maria Åkerberg – min enda craving: hudvård

Maria Åkerberg

Vi gör saker hela tiden. Fast det är först nu som det faktiskt har lugnat ner sig. Sådär så att man kan ligga och pilla på mobilen. Sådär så att man faktiskt kan få ta sig ett bad. Jag unnade mig en ask med produkter från Maria Åkerberg och njuter just nu av både schampoo, hårbottenpeeling, papaya enzympeeling, ansiktskräm, serum… Det var något jag lovade mig själv efter höstens arbete. Jag har ju relativt få cravings när det gäller shopping, men när det gäller hudvård är jag lite extra svag. Jag har testat mycket genom åren – föll ett tag för dr Hauschka, och sen har jag även köpt Estelle & Thild i omgångar. Men nu, efter lite eftersökningar, blev jag nyfiken på Maria Åkerberg. Om jag inte minns fel så var det Linda KW som tipsade mig.

Maria Åkerberg – mitt betyg

Betyget från mig blir gott – jag tycker produkterna känns fräscha, luktar gott och huden känns lite ny efter mitt bad. Jag testade enzympeelingen och dess konsistens passade mig bra. Och ansiktsvattnet gick lätt att spraya på. Ansiktskrämen luktade så gott – och kladdade inte för mycket. Det kommer bli bra det här. Efter att ha intervjuat Linda Öhrström till ett jobb så vill jag numera smörja mig med bra saker. Linda är känd makeupartist som vurmar lite extra för vad vi utsätter vår hud för.  Ikväll ska jag testa serumet – ska tydligen bara användas på natten. Produkterna känns genomtänkta och är ekologiska – vilket många vill ha idag, mer än någonsin. Priset varierar på olika sajter men generellt tycker jag att priset matchar produkten. Jag köpte mina från Babyface. Jag köpte ju även två hårprodukter – en scalp peeling och ett schampoo. Min tanke är att använda dem en gång i veckan. Jag funderar just nu på om hur dryga de är – för jag vill inte behöva köpa schampoo var och varannan vecka. Vi får se!

Maria Åkerberg ekologisk hudvård

 

Vill du läsa mer om Linda – gå in på hennes hemsida – eller läs om varför det är viktigt för henne med bra innehåll i produkter på Beautycomesclean.se

Smink och hudvård har med hälsa att göra – Linda Öhrström

Har du några favoriter?

Din kropp är ett vrålåk

Enemilia

Kroppsideal. Vem f-n kom på det liksom? Just med tanke på att vi alla ser olika ut, till exempel. Och hur mycket tid och möda som vi lägger ner på den, stackars kroppen. Låt den vara, tänker jag. Svårt kanske. Positivt är att kroppsidealen ifrågasätts, vilket ger oss lite mer nyans i ett infekterat område. För ja, det blir som en elakartad infektion, bosatt i huvudet – det där med att jag inte duger.

Via Erika Kits Göleviks blogg fick jag se en film som berörde. Som visade på att hur mycket vi än försöker att förändra oss, kroppsligt, så sitter det i huvudet och det är där vi måste börja gilla oss själva.

Jag säger som såhär: din kropp är ett vrålåk. Behandla dig själv därefter: med kärlek, mjuka tankar och förstås: ge den vad den behöver.

Är vi med på det?

Livet måste få ta tid

jempieteckningar

Liv som är kul vill vi gärna fylla på. Det ska vara extra allt, eller hur? Tidsbrist är inget nytt, vi hinner inte det vi vill. Men är det antalet avverkade todo:s som är det viktiga? Jag tycker inte det. Jag vill gärna hitta något som jag gillar och gotta mig i det ett tag. Det är känslan jag vill åt. Sen spelar det ingen roll hur mycket jag hunnit med när jag ligger där på sista bädden. Låt oss jaga känslor istället för att-göra-listor!

Vad består känslan av då kan man undra? Vilken känsla tycker du om? Lite pirr och “lära-sig-nytt” är häftigt tycker jag. Som när man finner en ny träningsform där ett “yes!” kläms fram medan svettdropparna rinner ner för ryggen. Eller när man ses på aktieträff och tänker “vill lära mig mer”. För att inte glömma: läsa en bok som ger en perspektiv. Alla dessa saker ger mig positiva känslor. Men det betyder inte per automatik att jag måste maxa. Gotta sig lagom gör att känslan landar och får utrymme därinne i bröstet.

Ha! Du trodde väl inte att jag har det så lätt? Jag, precis som många av er, upplever också tidsbrist och att “jag hinner inte”. Självklart. Jag är ju fostrad i samma tid som ni. Men jag slåss som en galning för att få en schyst relation till tiden. Livet måste få ta tid. Jag vill att livet ska få ta tid. Det är mitt mål.

Här är några saker som jag tycker kan få ta tid i livet

> Lära sig mer om proffsigt bloggande – jag vill läsa mer på sajten Better Bloggers. Det var en konferens på g via Betters Bloggers, men den ställdes in. Jag hoppas att den kanske går av stapeln till hösten, för det här kan bli riktigt intressant!

> Läsa en bok om ett ämne som intresserar, jag tipsar om Good enough för föräldrar av Elizabeth Kuylenstierna. Hon föreläste på MammaPower, och jag tycker boken ger perspektiv och tankar som jag gärna vill ge tid till.

> Ett fenomenalt Instagramkonto att följa @jempieteckningar

Vad vill du fylla livet med?

Känna att man lever

Det finns tillfällen i livet där man känner att man lever. Riktigt ordentligt. Och det har varit några sådana på sistone. Som den där promenaden där vi samlade på oss 14 härliga kilometrar, från Rosenlund till Älvsjö. Där det häftiga var att se helt nya platser, som jag bara sett en skymt av tidigare. Och alltid undrat: hur ser det ut just där? Kilometer efter kilometer, med en massa snack däremellan. Jag och vännen Sven har promenerat mycket förr, bland annat hela gröna linjen, från Farsta Strand till Hässelby Strand (och även åt andra hållet, och sen en gång till från Farsta igen).

Sen kom ett bröllop – jättefin vigsel i Seglora kyrka. Dessutom fick jag träffa en av mina favoritbloggare. Vädret höll god min, för att sedan skänka oss regn söndagen igenom. Men just denna lördag var det solsken i kärlekens tecken!

På det vill jag lägga till en äkta längtan efter stark kropp. För aj vad den värker ibland just nu. Lilleman får mig att ligga i sängen och mysa – i de mest oergonomiska ställningarna någonsin. Jag är helt sned, känns det som. Men längtan ledde till fantastiska utfall och benböj idag på promenaden. Och jag har ett träningsprogram i min inkorg som strax ska printas ut. Jag har dessutom förhört mig om vilka hantlar vi har hemma. Jag är redo!

promenad

Vänner Enemilia

Strongday enemilia Träningsglädje Foto: C. Lind

 

Mamma Power – medveten träning för Mammor

Träningsevent

TRÄNINGSEVENT. Det är speciellt att ta sig iväg på en heldag med träning och föreläsningar, när man under en längre tid befunnit sig i en egen bubbla. Men det var med lätta steg som jag gick på den grusfria vägen fram till Frescatihallen för att delta på Mammapower edition 2015 – anordnat av träningsevent. Jag sa till mig själv rätt tidigt: kom ihåg ditt utgångsläge, kör inte slut på dig själv! För det är lätt att man kör på, för att huvudet säger så. Men jag lyssnade, och fick också en härlig aha-upplevelse som stavades M-E-D-V-E-T-E-N träning.

Låt mig förklara. När du fött barn, så behöver din kropp återhämtning – på alla sätt och vis. När det kommer till träning är det bland annat din mammamage som behöver extra omhändertagande. Och då pratar vi inte magrutor utan vi pratar stabilitet och bäckenbotten – hela kalaset så att säga. Det trixiga är att det kan vara svårt att hitta den där inre styrkan, och den kan behöva byggas upp.

Första passet, som hölls av Lofsan, handlade om styrka för hela mammakroppen, men där fokuset var att aktivera vår core – det vill säga att den “hängde med” i övningarna. Det fanns möjlighet att avancera och göra övningarna tyngre, men funkade inte aktiveringen – så stannade man på en tidigare nivå. Jäkligt smart upplägg om jag får säga det själv. Kan även tillägga att det kommer en mammaträningsbok inom kort, signerad Lofsan.

Gick även på en workshop om mammamagen med Katarina Woxnerud, som skapat appen Mammamage. Mycket bra – och appen kommer hamna i min telefon inom kort. En annan givande föreläsning hölls av Elizabeth Kuylenstierna där vi på ett avslappnat sätt snackade ihop oss om det här med föräldraskap. Sist ut på denna dag var yoga – men jag var ganska trött vid det här laget – men fick ändå känna på hur stel jag faktiskt är på vissa områden – bör uppdatera min kropp med lite yoga framöver. Passet hölls av Jennie Liljefors och är en del av Yogamom på Yogobe.

20150509_130050

Mötte vänner!  9 maj 2015 Mamma Power1

Lofsans pass gav mersmak för mammakroppen!

Bilder från TräningseventGreat day – bilder lånade av träningsevent (även huvudbilden).

« Newer Posts Older Posts »