Posts in "Life Design" category / Page 12

#DittDecember. Mitt handlar om känslor. Känn du med!

Känna samhörighet. Inlägg om känslor. Bild på eldstad

Det har varit intensivt för mig den senaste tiden. Och senast igår rackade jag ner på nyårslöften. Jag känner mig ärligt talat splittrad, trots allt vill jag vara balanserad både online och offline. Allt mitt bloggande går ju ut på att jag vill inspirera till enkla livsval och en shysst life design. Men det är klart som sjutton att jag faller dit. Jag har haft skitdagar, rätt många sådana, under hösten.

Jag är i behov av en nystart. En riktigt sån. Det handlar inte så mycket om att jag vill utveckla mig. Snarare tvärtom. Jag vill avveckla mig själv i en riktning där tankarna får samla sig. Det får gärna vara helt tyst i sann Eckhart Tolle-anda.

Att leva med den här skörheten är underbart först då man förstår den. Och jag gör det, till viss del. Jag förstår när det blir för mycket. Vissa dagar kan jag med exakt precision veta att nu, nu har jag gått över gränsen. Värdesätter den egenskapen, men nu behöver jag något nytt.

Det grundar sig i jakten på framgång, men i en lite nyare tappning. För ett tag sedan skrev Bucketlife inlägget Vad är framgång – egentligen? och efter det har jag funderat på om vad vi människor egentligen vill med våra liv.

Det handlar om känslor, rätt och slätt

Jakten på lycka, framgång och meningsfullhet handlar i min mening i mångt och mycket om att känna saker. Du vill tjäna pengar för att känna dig trygg eller få känna känslan av äventyr när du är ute på resande fot som dina pengar möjliggjort. Känslor navigerar oss – vad är bra, dåligt, häftigt, läskigt, roligt osv. Att vilja utvecklas, som Bucketlife skrev som en av sina viktigaste life design-punkter, tolkar jag som “jakten” på känslan av förnyelse.

Det är ju inte rocket science så. Men jag har aldrig fått den frågan: Vad vill du känna?

Så vad vill jag känna i december?

Känslan av frihet. Den kopplar jag samman med en promenad i Tyresta. En sista yogakväll nästa onsdag. Lagom med jobb till förmån för utevistelse.

Promenad i Tyresta. Fokus_ känslor av frihet
Foto: Christofer Lind

Känslan av samhörighet. Den här är svår för mig. Jag är en ensamvarg ut i fingerspetsarna. Det blev så. Och nu har jag min familj, både sen gammalt och sedan min nya lilla familj. Men jag tror jag ska våga mig på en jul ihop även om hela min kropp skriker: “Är det verkligen så bra, orkar du?”. Samhörighet är någonstans viktigt. Jag vet ju det. Och ibland måste man våga.

Känslan av lugn. Den inleder jag med en digitalfri helg, 9-11 december, där jag är helt skärmfri under tre dagar. Jag är en digital nörd, särskilt när det gäller sociala medier (det här med ensamvarg stämmer inte i alla lägen alltså). Känslan av lugn innebär också att jag lägger mig i tid, så pass att jag hinner läsa en sväng. Har hunnit med en del böcker under hösten och läser just nu Passionskoden av Eva Sanner. Kommer recensera den när jag är klar.

Känslor i fokus. Känna lugn utan skärmar. Bild på enemilia som använder mobilen för att fota

Det finns fler känslor. Men jag tror nyckeln ligger i att vara medveten om var jag befinner mig, både i tanke och rent fysiskt.

Vilka känslor vill du känna i december?

Bonustips: Gå med i Mitt Healthy Living på Facebook, temat just nu är #dittdecember och det passar ju bra med min egen känsla inför månaden.

Öar av absolut stillhet. Och av absolut nödvändighet.

rödal öv mot grön bakgrund - text öar av stillhet

I förra inlägget fokuserade jag mycket på utmattning och tankarna kretsade om vad vi är kapabla att driva oss själva till. Det är inte svårt att bli utmattad, och det är kanske just därför som så många ignorerar att bromsa i tid. Det går nog lite till. Om jag bara…

Jag har hört mig för kring den genomsnittliga tiden för återhämtning efter att man dundrat så pass att man är utmattad. Ett bud var 18 månader. Det beror alldeles säkert på, men jag tänker att tiden behövs. Det är under en återhämtning som man får chansen att lära känna sig själv och sina gränser.

Det här med att komma “tillbaka”

Mitt största fokus var att jag ville komma tillbaka. Efter att ha lyssnat på Kropp & Själ (Stresstålighet: Noll) insåg jag att det är ett feltänk. Att komma tillbaka till ursprungsläget innebär ju att beteendet som leder till sjukdom är kvar. Sen får vi inte glömma – det kan vara arbetsplatsens kultur och arbetsmiljö som spär med sjuka förväntningar, dålig kommunikation osv. (Ja, kanske inte så konstigt att jag valde att ha eget företag).

Målet är därför ett annat, nytt läge. Och då behöver vi bygga ny grund, nya bjälkar och däri: utrymme för öar av absolut stillhet och kravlöshet. Något som Bucketlife tog sig tiden att kommentera häromdagen:

“Tänker särskilt på det där med att ha öar av kravlöshet. Det var precis det jag tappade när jag flyttade till en annan stad och dagpendlade tillbaks för jobbet. Mina relationer & fritid blev plötsligt kravfyllda eftersom jag skulle stanna kvar/åka dit för att upprätthålla dem. Och samtidigt känna att jag skulle leva upp till sambolivet hemma i nya staden. Tror det är en nyckel att ha helt prestationsbefriade zoner för avkoppling och påfyllning.”

Läs förresten ett bra inlägg av Bucketlife som heter Vad är framgång – egentligen?

Det jag fastnade för var detta med känslan. Jag tror ta mig sjutton att det är där den sitter, framgången. Sen vilken känsla man väljer, det är ett helt eget inlägg.

Mina öar av absolut stillhet

> Nu. Nu är det stilla. Min son sover. Jag dricker kamomillte med ingefära. Jag hör vinden därute. Det är nu. Det kan ta slut närsomhelst. Varje stillhetsminut räknas. Andetaget styr.

> Stunden precis innan jag ska somna. Sömnig, stilla, vill sova. Jag stänger ihop boken och släcker lampan. Tänk att jag kan sova.

> Gräsmattan är fuktig av morgondaggen. Jag kliar den med min kratta. Löv och gräs fastnar. Min morgonstund av stillhet. Kratta is my kind of morning glory.

> Meditation. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om just detta. Och det har jag ju redan gjort – läs till exempel

Meditation. Guide: vilka tjänster använder jag?

Några tankar om Yoga & Meditation

Min lycka och 5 saker jag inte kompromissar med

> Långa promenader. Det var länge sen jag gick riktigt långt. Och det ger mig alltid en känsla av frihet att bara gå och gå. Nu har jag dessutom hittat den här bloggen om vandring och blev lite smått lycklig.  Här nedan från Tyresta by i förra helgen

träd och äng tyresta. inlägg om stillhet rött hus tyresta by inlägg om stillhet

Har du några öar? Vad finns på dem?

Foto: C. Lind

Utomhus, #boostober och härliga höstbilder

höstbilder: jag hjärta hösten. bild på äpple i hand

Insikt om kroppen och dess signaler

Jag tänker att kroppen är bra på att säga ifrån. Den sätter gränserna för vad som är möjligt. Att sedan lyssna till den, det är en annan sak. Är det något jag slipat till så är det inlyssningen. Scanna av ingår i mina dagliga rutiner. Det blir nästan lite för mycket av den varan, scannandet, men samtidigt: tacksam.

Ångestpodden, utmattning & frilans

När oktober kommer med en sensommarvärme jag aldrig tidigare skådat, då blir jag glad. Jag vill saker, på ett annat sätt. Vi pratade om det igår med bästa vännerna: att ens jobb är ju bara en del av livet. Det finns saker som är så mycket viktigare. Jag gillar att jobba, men även fast det är mitt kall att vara frilans, så behöver jag liksom finjustera vardagen. I min Acast-app lyssnar jag just nu på Ångestpodden om utmattningsdepression där Isabel Boltenstern berättar sin historia.  Jag fastnar vid hennes enkla sätt att tala om både ångest och utmattning. Jag blir minst sagt avundsjuk. Men tillbaka till att finjustera: det betyder att jag vill inte dras med hur mycket som helst.

Helgen har därför blivit därefter. Totalslapperi så när som på en intervju i förmiddags, och sen har jag försökt att landa mjukt. Jag vill landa mjukt varje dag. Det gör jag inte. På löprundan häromsistens så var tankemaskinieriet så pass igång att kroppen inte kunde springa. Jag blev andfådd av att bara tänka.

Sätta intentionen för oktober

Jag vill påminna mig själv och sätta en intention (läs: flera intentioner) för oktober. Det är viktigt, annars passerar dagarna och sen står jag där i november och fajtas med mörkret utan någon vettig bensin i mig. Jeanna skrev om dämpande aktiviteter på sin blogg – hur hon vill ha mindre av dem.

Ja, det är just de dämpande aktiviteterna som är i fokus hos mig just nu. Jag är duktig på att göra bra saker som jag tycker om och som ger energi – men nästan ännu duktigare på sådant som raserar alltihop igen – Jeanna på Healthy Living

Så känner jag också. Att jag behöver fylla livet med bra saker.

Mina bra saker i oktober

Yoga

Det gör jag redan, 1 gång i veckan på onsdagarna, inne på Söder. Jag fick en yogaboost i somras när jag var på läger över en helg. Och den sitter i. Jag yogar mot stress, mot ångest, mot rastlöshet. Ibland kan det handla om att jag gör en övning i 3-4 minuter och sen är det bra. No more, no less, just yoga. Mer av det. Varje dag. Babysteps.

Läsa bra bloggar

Det finns ju hur många som helst. Jag har fastnat för lugnochfin, och det känns som att hon fyller mitt hela bloggläsarbehov just nu. Skön stil, smart, matigt blandat med tips om böcker, skrivskola, digitalt entreprenörskap, kreativitet. Sa jag att hon har en emailklubb? Kanske det bästa breven jag läser. Jag får kraft av att läsa hennes blogg och det väcks drömmar som har slumrat alldeles för länge nu.

Rensa i trädgården.

Ni förstår, jag har blivit med liten trädgård inklusive gräsmatta. Det betyder att när Lilleman sover, då står jag där och rafsar och rensar, drar fram krattan och kör mindfulness 3.0. Det är helande, det är viktigt och jag behöver det. Det finns ingen stress i det, jag gör det för att jag njuter. Och. Jag ska göra äppelmos i oktober. Ja det ska jag.

EnEmilia rensar i trädgården höstbilder EnEmilia rensar i trädgården höstbilder EnEmilia rensar i trädgården höstbilder

mer struktur för att få in det där jag vill.

Ok, jag är som alla andra. Jag vill en massa. Orken tryter. Jag blir irriterad. Jag orkar inte. Jag blir gnällig. osv. Det finns saker som inte går att förhandla bort, det är väl det som kallas för “måsten”. I den där “måste”-högen ligger aktiviteten “vila & meditation”. För jag känner mig inte alltid pepp på den. Så är det. Men jag m-å-s-t-e. Överleva är bra.

Sen finns det saker som jag definitivt kan vara utan. Som planlöst surfande. Som att uppdatera mailen too many times. De saker som faktiskt är roliga är min träning, mitt jobb, min familj och mina vänner. Ska väl erkänna att den sociala biten ligger i träda för jag blir trött av att umgås. Skriva ligger på prio just nu. Big prio. Prio när då? Struktur, vänner, struktur.

Utomhus

Kanske den bästa medicinen mot typ allt. Say no more, men ut ska jag. Jag är också så himla glad över den här Facebook-gruppen för den fick mig att springa i september under #springtember. Det finns tusen anledningar till att få upp pulsen genom träning, men jag har bara ett mål i sikte: #brain2016. Det innebär att min löpning enkom handlar om att ge hjärnan vad den behöver. Mer om det i ett senare inlägg. Oktober blir: #boostober. För mig blir det utomhusboostober. Om någon undrade.

höstbilder lönnlöv höstbilder löv höstbilder, lönn och rött hus

 

 

 

Vad gör du i höst? Har du skrivit någon bucketlist av något slag? Dela gärna med dig!

Höstbilder tagna av

Christofer Lind

Lugnare vanor – för ett lugnare huvud

Det har varit mycket på senare tid. Roligt, men också: omvälvande. Huvudet hinner inte med alltid, så är det för mig. Vi har flyttat till hus, och jag trivs som en fisk i det nya lugna vattnet. Men att flytta är en svår sak för mig, så även denna gång. Att vara van vid otrygghet gör att den nuvarande tryggheten känns svår att ta till sig. Men jag övar likt en soldat. Trygghet är bra när den landar i kropp och själ.

Jag är en mästare på att känna efter. Jag scannar mig själv hela tiden. På gott och ont. Jag backar hellre än gasar framåt. Högkänslig? Vet inte. Men känslig.

Jobbet har varit extra kul den här hösten. Det både utmanar och samtidigt känner jag mig kompetent och skarp. Jag fortsätter med mina uppdragsgivare och får även in nya saker. Och det är också jobbet jag lutar mig tillbaka mot. Där känner jag mig trygg. Att vara egenföretagare är rätt ofta förknippat med otrygghet, men för mig är det nog tvärtom. Jag har mina säljrutiner, jag väljer mina egna tider (hallelujah!), jag skriver på, jag träffar nya kunder, jag uppdaterar mina kunskaper – toppen!

Jag får ibland frågor kring vad jag jobbar med – så här kommer några inlägg för den nyfikne.

“Hur blev du frilansjournalist?”
Mina tidigare jobb
Om mig

Så kombinationen känslig + jobb + vardag gör att jag tar det rätt lugnt. Har börjat läsa på kvällarna (Åsa Avdic bok Isola), lägger mig tidigt, stänger av mobilen. Och gör det som har varit svårt tidigare: känner efter. Det, om något, är utmanande. I arbetet med mig själv har det framkommit att den ångest jag känt och känner har funnits med i större delen av mitt liv. Jag vågar knappt säga det högt, men ja: sen ca 4-5 års ålder. Jag trodde jag var runt 21 år när ångesten började, men det var då den blev outhärdlig. Den fanns där tidigare.

Mjukare tider med andra ord. Yogan på onsdagarna är en egen oas. Andas, röras, finnas.

EnEmilia

 

 

Det viktigaste i jakten på trygghet är min lilla familj. Den som gör att jag ler med hela kroppen. Från topp till tå, huvudet inkluderat.

Sluta shoppa i ett år – 7 konsekvenser & medvetna tankar

Sluta shoppa - ett inlägg om konsumtion

Sluta shoppa? Jag har ju haft shoppingfritt sedan 1:a januari 2016. Reglerna kan du läsa om här. Och det har öppnat upp för så mycket nytt. Till exempel det här.

♡ Jag köper snordyr fika med gott samvete (räksmörgås på Gunnarssons a la 110 kronor).

♡ Och glass. Jag är galen i riktigt god glass. Jag är den perfekta glass influencern (om du har en bra produkt med bra grejer i)

Bild På Häagens Dazs - ett inlägg om att sluta shoppa med vissa undantag: glass
Häagen-Dazs Choklad och Mint – finns tusen skäl att testa!

♡ Jag tänker tankar som: vad händer om jag inte shoppar på sig 10 år? Helt ärligt. Jag tror jag klarar mig på det jag har. Äntligen kanske jag skulle göra den där skovården som jag har tusen olika flaskor för. Eller?

♡ Blir en sån där medveten konsument. Vet ni hur mycket skit (rent ut sagt) som man kan handla? Och bidra till en sämre värld?  Minns ni kanske när jag läste boken Yes? Alltså den följer med i mitt huvud och om du vill få ett annat perspektiv på konsumtion – läs den!

Sluta shoppa - en bok om konsumtion av K. Bjärvall. Yes heter den. Detta är bokomslaget
Gillade boken skarpt! Tack Katarina Bjärvall för att du tagit tiden att skriva en viktig bok.

♡ Det här är en gammal tanke som jag haft tidigare: spenderade pengar är förlust av ledig tid. Du måste ju nämligen jobba ihop stålars för att kunna leva. Men för mig är leva, just nu, att ha mat på bordet och betalda räkningar. Så när jag handlar blir tanken: ledig tid eller denna pryl? Val liksom. Jag är nog en lobbyist ändå. Det betyder inte att jag inte gillar att shoppa, jag vill mest vara medveten kring vad jag shoppar och skippa alla onödiga saker. Och det har ju gått bra hittills…

♡ En sanning med modifikation. Är jag lite lätt sugen på en ny duschcrème så berättar jag det för maken. Han lyssnar och smygshoppar åt mig (japp. Weleda Citrus). Aj aj. Min akilleshäl: tvålar, cremer och produkter för kroppen. Fast det här året har jag funderat på det där: skönhetsindustrin är ju gigantisk – men hur medveten är den? Det får mig att vilja läsa Hannah Sjöströms Naturligt Snygg.

Naturligt Snygg bokomslag - mitt inlägg handlar om att sluta shoppa onödiga saker, och köpa schysta saker - för miljö och människa
Naturligt snygg – på min att-läsa-lista

♡ Barnkläder. Där har jag en källa till shopping, och kanske den enda. Men mycket blir second hand och en del kläder får jag från vänner och bekanta. Att köpa nytt till en krabat som växer hela tiden känns sådär.

Så sammanfattningen är nåt sånt här: det är kul med shopping. Men det finns saker som är minst lika roliga. Som att vara ledig. Som att vara utomhus i vått och torrt. Leka kurragömma med lilleman osv. Men det är jag det. Alla måste hitta sina roliga saker i livet!

Från ett läge till ett annat (om oro och inre stress)

bild på hav. om oro och inre stress

Oro och inre stress kom förbi. Dagen D. Inskolningstider och jag står handfallen, när jag kanske ska vara som starkast. Det var bra att vi båda var med första dagen. För det blev också så att maken tar resten. Det funkade inte för mig. Förändringar är inte min starkaste gren. Och jag vill mest av allt att Lilleman ska få den tryggaste av inskolningar. Så är det. Det blev en hemmadag med jobbpyssel, packning och ringsignalen påslagen på mobilen. Tänk att vi flyttar nästa vecka. Det känns oerhört på ett sätt, och alldeles naturligt på ett annat. Vi vill båda bo i hus, och nu blev det så. Men återigen: förändringens vindar kan blåsa lite väl hårt ibland.

Bild på EnEmilia vid havet + barn. Inlägg om oro och inre stress

Oro och inre stress – så kan man hantera den

Acceptans. Det här är en svår sak att göra, men man behöver förstå skillnaden: att acceptera handlar inte om att gilla läget. Du behöver inte tycka om situationen, men du kan acceptera den. Jag kan varmt rekommendera boken Att leva ett liv, inte vinna ett krig, om acceptans av Anna Kåver.

Känna. Det där svåra ibland. Men fasiken, det är rätt bra att hantera oro med att känna. Fråga sig: vad känner jag? Jag har nyligen börjat öva på just det.

Lösa oron (om det går). I mitt fall var det att lägga inskolningen i min mans trygga famn. Ibland behöver man ta hjälp, och det är ok. Det är också rätt skönt att resonera med någon. Lätta på hjärtat. Lite så.

bild på väg till stranden. Inlägg om oro och inre stress

Meditation. Jag tror jag nämner meditation i typ varje inlägg jag skriver. Oh well. Men sanningen är att det är sant. Inte för alla, men för mig. Och kanske för dig? Idag mediterade jag fem minuter, bara för att trycket över bröstet var för stort. Andningen hjälpte mig att späda ut oron. Läs gärna Meditera. Små korta stunder för dig. Bara dig.

Läsa om hur någon annan hanterar sin oro. Jag sökte på “oro” hos en av mina nya favoritbloggar Lugnochfin – och fann till min glädje det här inlägget: Jag vill inte bli rik. Det passade som hand i handske då jag haft några oroliga tankar kring mitt företagande. Och inläggets resonemang skriver jag under på – läs det gärna! Här en rad om stålars.

Hur mycket pengar jag haft på kontot har haft lite eller ingen påverkan på hur lycklig jag varit. Har jag mer pengar så köper jag lite mer saker. Det är typ det. Betyder inte att jag automatiskt mår bättre. – Louise Stigell på lugnochfin.se

Träna. Typ medicin mot allsköns oro. Det enda kruxet: få ändan ur vagnen. Idag lyckades jag inte med det, eftersom jag var fast besluten att packa järnet. Jag tror jag är i behov av ett rejält håll käften pass, men just idag är min motivation rätt låg.

Var snäll mot dig själv. Oro blir inte bättre av självförebråelser. Så gör schyssta grejer – var din bästa vän. Mitt recept just nu: köpa snordyr glass (och äta den), lyssna på Melissa Horn, slösurfa extra mycket osv.

Din oroshantering – hur fungerar den?

Ps. Jag fick höra att Freud tyckte att terapi ska handla om att reducera neurotiskt lidande till vanligt lidande. Bara en sån sak.

 

« Newer Posts Older Posts »