Posts in "Life Design" category / Page 4

Livet “före” och “efter” med shoppingfritt.

Jag fick en fråga – på temat att jag inte längre shoppar. Hur var livet “före” och “efter” det beslutet, i termer av shopping? Jag har aldrig varit någon storshoppare, men här kommer mina tankar om hur jag shoppade förut – och hur livet är idag! En snabbkurs i hur det är att ha shoppingfria år!

Före.

Min historia börjar egentligen med att jag under några år levde på existensminimum. Det är först på senare år som jag haft pengar som jag då kunnat spendera på diverse. Och det jag har tyckt om att shoppa, innan mina köpfria år, har varit: hudvård och träningskläder. Mina cravings, helt enkelt.

Jag har inte särskilt stort intresse för mode och kläder, och inte heller för prylar (om det inte är en dator eller kamera, alternativt skor som jag kan tänkas behöva). Men det som är den stora skillnaden, att om jag köpte kläder och skor, eller någon pryl, så har det tidigare varit “nya” saker. Hudvård behöver man köpa nytt (färskvara) men kläder och skor behöver inte vara det. Så det är en stor skillnad. Mycket av det jag köpte var nya saker, nyproducerat. Och det ställer jag mig helt emot idag.

Maria Åkerberg ekologisk hudvård
Det här har varit min tidigare craving. Nu resonerar jag såhär: det jag köper ska kunna användas av hela familjen, inklusive sonen. För hur ofta är det så att man inte hinner förbruka hudvård mm innan det blir gammalt?
Efter.

Vad hände då – när jag slutade shoppa 1 januari 2016? Först var det ju en kul grej och utmaning. Men jag märkte ganska snabbt att det fanns rätt många fördelar med att vara just shoppingfri. Dels så styrdes jag inte längre av pengar i samma utsträckning, och sedan fick jag tid över för att göra annat (blogga, till exempel). För varje gång som jag sa nej till shopping, desto bättre kändes det inombords. Det som var en kul grej, blev istället en värdering. Tiden som jag vann gjorde jag roliga saker med: till exempel unnade jag mig en resa till min första workation, i Åre. Så jag ändrade min “konsumtion” – från prylshopping till att resa inrikes med tåg och bo på hotell. Några månader senare återvände jag till Åre, då till Copperhill.

Foto: Katarina Jansson, bucketlife
Foto: Katarina Jansson, bucketlife

Jag fick också mer tid till att umgås med vänner, vilket jag verkligen uppskattade (jag arbetar i eget företag, så då har jag möjligheten att vara flexibel).

shoppingfria år emilia arvidsson
Foto: Christofer Lind

Och det jag också var tillåtande med har varit, och är,  att äta och fika ute, för det uppskattar jag verkligen. Några matställen jag har besökt under 2016 och 2017, mer eller mindre frekvent är: Samba Sushi, Noodle House, Lilla Ego, Grill.

Tonfisk på Grill – en upplevelse!

Det bästa? Tiden. Alla gånger. Att jag får mer tid till sådant som är viktigt för mig. Som att vara ute.

Tack för att ni följer – och dagens tips: gruppen Köpfritt 2018 på Facebook (där jag själv är admin!)

Mer läsning:

Vila från shopping: mina 10 regler

P5 STHLM uppmärksammar mitt shoppingfria år

Därför fortsätter jag med köpstopp 2017 (ett år till)

Till dig som vill sluta.

Det här vet du kanske inte om mig.

enemilia

Den senaste tiden har det kommit nya gäster till enemilia.se – varmt välkomna! Det gör att om-sidan gärna besöks, men jag tänker att det finns mer att berätta. Här kommer några “behind-the-scenes”. Och undrar du något – ställ en fråga i kommentarerna!

Jag gillar att vara ensam. Men är väldigt social.

Går det här att kombinera? Jag tror det. Jag är en ensamvarg – jag lärde mig tidigt att klara mig ensam, och det har också gjort att jag trivs i mitt eget sällskap. Att vara ensam hemma är bland det bästa jag vet, samtidigt som min familj är det absolut viktigaste för mig. Och när det kommer till sociala aktiviteter är jag nog en av dem som hörs mest. Jag bekräftar gärna andra människor och är genuint nyfiken av mig. Men på andra sidan myntet drar jag mig gärna undan, med en bok eller en skrivbok och penna. Och det jag uppskattar är när människor ser det – att jag är både och. Som när jag var i Särna och hälsade på Katta – bucketlife, och fick äran och bo ensam i deras lilla hus på gården. Och några månader senare var jag i Hälsingland där värdinnan sa “det här rummet är Emilias”.

Ps. Det är också därför jag jobbar i eget företag.

Jag har pluggat mycket. Och gillar att lära mig nytt.

Många tror att jag är utbildad journalist – men icke. Jag hamnade på journalistbanan av en slump – jag ville ha ett jobb där jag fick skriva mycket, och då blev jag journalist inom hälsa. Men annars är jag utbildad civilekonom, med marknadsföring och organisation som främst ämnen. Jag har haft stor nytta av det! Att lära sig är bland det roligaste jag vet – men just nu är det overload i mitt huvud över allt som jag vill kunna. Men jag återkommer kring vad som är fokus för under 2018. Läs förresten det här inlägget hos Bucketlife – gillar hennes sätt att lära sig något nytt varje månad (Katta – kan du inte skriva om din målsättning för utveckling och vilka områden som du ska köra?)!

Jag tummar aldrig på sömnen. Aldrig.

Det kanske låter präktigt, men för mig är det hörnstenen i min hälsa. Jag har också kvällar där jag vill vara uppe, men för att jag ska fungera måste sömnen prioriteras. Jag kan tycka att många funderar på träning och hälsa, bra mat osv, men ofta tummar på sömnen. Om det är någonstans man ska börja, så är sömnen det första! Min personliga åsikt, och den bygger på den erfarenhet av psykisk ohälsa som jag bär med mig.

Jag är en ja-sägare.

Samtidigt som jag ger mig mycket sömn – så är jag också bra på att säga “ja”. Det är på gott och ont – men det är också väldigt roligt! I december gjorde jag min första reklamfilm – jag hoppas kunna släppa den på min Facebook-kanal inom kort, för att visa upp (gilla gärna mig där!). Att våga är ofta att vinna.

Frågor? Kör!

Älskade vardag. Välkommen.

3 lediga veckor. Vänta. 3 intensiva veckor.

Så här: jul, nyår, Hälsingland. Fantastiskt. Jag har susat fram över vägarna med lilleman i baksätet och det har varit underbart. Han har berättat för mig vad han tänker, och vi fixade det: 60 mil tur och retur. Den första egna långutflykten. Jag är power. Han är mitt allt. Bilderna i inlägget är från Freluga Västbacka.

Foto: Sabina Arvidsson

Och nu är jag trött. Och så förväntansfull. Det finns så mycket jag vill göra – men jag vill också göra det jag är bäst på: att vara lagom, rakt igenom. Det är min succéformel för att hålla. Det är det som gör att jag kan prestera när det gäller. Det är det som gör att jag inte blir sjukast igen. Känner mig stolt. Stark. Svag när jag behöver. Jag är kaptenen på den här skutan.

Vi sov alla lite dåligt mellan söndag och måndag. Första jobb- och förskoledagen på länge. Det är inte konstigt att man sover dåligt. Men vi fixade det: gröt med blåbär, mys till barntv, påklädnad och sen iväg. Och min första jobbdag blev över förväntan: fick iväg de pitchar jag förberett, bokade två möten, och en tv-kanal hörde av sig och vill ha med mig på morgontv (det här är anledningen). Fick under eftermiddagen grönt ljus för en av de artikelidéer jag skickat iväg. Och en av mina vänner blev mamma. Och jag känner mig. Levande.

Foto: Sabina Arvidsson

Jag är så glad att ni är med på den här resan. 2018 blir ett hållbarhetens år. På alla fronter. Det som fått mest uppmärksamhet det senaste tiden är shoppingfritt. Och jag har blivit admin i gruppen Köpfritt 2018, där jag kan delta och peppa. Sen har jag fler saker i pipen. Så stay tuned! Förutom shoppingfritt håller vi på med ett “lean” projekt här hemma. Återkommer om det – det är väldigt roligt!

Emilia

Ps. Minns ni mitt kloka inlägg Sammanfattande digital disciplin för 2018, med konkreta tips och råd!Jag installerade appen Addictometer. Jag har rört mobilen 60 gånger på en dag. Jag måste steppa upp!

Sammanfattande digital disciplin för 2018, med konkreta tips och råd!

sluta slösurfa

Sluta slösurfa? Då är vi framme vid slutsatserna. Digital disciplin, väldigt 2018, om du frågar mig. Här sammanfattar jag vad digital disciplin är för mig – och hur jag ska göra konkret, från och med idag, den 8 januari. För även om jag har skrivit klokt (tack för alla hejarop!) så betyder det inte att jag fullt ut har anammat det nya digitala beteendet. Jag tänker att ju tydligare jag formulerar mig, desto större chans att lyckas. Vinsten? Mer tid, bättre humör och mer effektiva sociala medier. Häng på!

Varför digital disciplin?

Vi lägger ner mycket tid på att vara digitala – det är “det nya normala”. Men det som fick mig att fundera var: 1. Är den tiden värdefull? 2. Om inte, hur gör jag den värdefull? Jag tror vi kan vara digitalt kreativa och surfa med kvalitet, om du förstår vad jag menar. Det jag vänder mig bort ifrån är slösurf och slentrian. För det mår i alla fall jag inte bra av – och tiden ska ju fyllas av må-bra-saker!

Vad är bra – digitalt sett?

Jag skrev ju inlägget Digitalt fokus: att interagera istället för att konsumera. 

Det jag kom fram till är att jag gillar sociala medier, när det verkligen är sociala. Så interaktion – det är bra. Så jag kommer addera det i min digitala disciplin. Bort med slentrian: in med kommentarer! Det gäller sociala medier, och jag räknar även in bloggar där.

Tiden – en nyckel till effektivitet.

Okej. Här kommer det. Jag kommer under 2018 att “bara” spendera 60 minuter om dagen på sociala medier. Om jag skriver inlägg på min egen blogg, räknas den tiden inte in. Det gäller alltså Facebook, Instagram, LinkedIn och att läsa bloggar. Det jag kommer göra under den tiden är interaktion. För att hålla mig till det här så använder jag min Fitbits timer, för att dels påminna mig själv om tiden jag ska hålla, och för att skicka en mental notering om vad det är jag ska åstadkomma. Jag räknar inte in tid som är arbetstid (jag sköter en del sociala medier konton åt företag) utan min privata tid ska inte gå över 60 minuter.

Digital detox? En serie på tre delar.

Slöa på annat sätt.

Jag var ju inne på det här med hur jag ska använda tiden på nytt sätt, genom att sluta slösurfa. För det ju finns ju andra sätt att slappna av på (för helt ärligt, hur bra kan det vara för hjärnan att bara mata på? Ur ett avslappningsperspektiv?). Jag tror vi behöver hitta tillbaka till andra sätt att slöa på. I mitt inlägg som jag länkade till ovan var jag ju inne på det här med vad jag vill använda min nyvunna tid på (som kräver lite energi). Men jag tänker att slöandet också fyller en funktion. Här listar jag alternativ:

Titta på en serie istället (du kanske lär dig något på köpet?).

Sortera någon gammal byrålåda (faktiskt riktigt avslappnande).

Läsa böcker (både avslappnande slött och nyttigt!).

Om du vill lära dig mer om vila och slöa, då vill jag verkligen tipsa om min viloserie!

Så: då är jag redo för 2018 – är du?

Digital disciplin del 1.

Digital disciplin del 2.

Digital disciplin del 3.

Hitta mitt sätt att byta ut slentriansurfet mot något vettigt.

Min tanke är att om jag är mer effektiv i mitt användande av digitala verktyg och sociala medier, så borde tid lösgöras. Och det är ju något bra! Här är några av de saker som jag vill göra med “min nya tid”. Det här är den tredje delen av min serie “Digital disciplin”. Sista delen kommer i nästa vecka!

Min tid – så gör jag med den.

Läsa och recensera. Ta mig tiden att tipsa om de böcker jag läser på insta stories. En kombination av lösgjord tid och interaktion i sociala medier (istället för enbart konsumtion). Digital disciplin när den är som bäst!

Lyfta blicken. Jag har inte helt påbörjat min digitala utmaning, men det jag verkligen vill och behöver är att lyfta blicken lite grann. Som idag när jag satt på framsidan av det hus som jag just nu hyr i Freluga Bollnäs. Näsan i mobilen. Men så tittade jag upp. Där hade jag mitt varför.

Hemmamiljön. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst på temat, men jag stannar vid: vi vill skapa ett hem. Och det kräver sin tid.

Lära mig något nytt. Jag har påbörjat Google Analytics i höstas, men har en bit kvar. Att faktiskt fokusera på något, en längre tid, är något som jag har saknat. Sen har jag några andra saker jag skulle vilja lära mig, för att kunna prestera bättre på mitt jobb!

Närvaro. När hade du tid sist att…bara vara? I ett nu som i vanliga fall fylls av flöden? Sådant tänker jag på.

Jag kommer formulera en aktion plan till mitt sista inlägg på den här serien: Sammanfattande digital disciplin för 2018, med konkreta tips och råd!

Om du missade de tidigare avsnitten, så kommer de här:

Utrymme för digitalitet? Eller ska jag sluta med sociala medier?

Digitalt fokus: att interagera istället för att konsumera.

Om du fick tid över – vad skulle du göra då?

1:a januari. Förändring börjar med “varför”.

minska konsumtion 1 för att kunna vara ute istället

Det kommer frågor, både från familj och vänner, men även i sociala medier. Det här med shoppingfritt – varför? Jag tänker att det finns flera anledningar och även om jag svarat på frågan förr, tänker jag mig en uppdatering inför det faktum att vi har ett nytt år här – och nu! 2018 – här är mina anledningar till ett tredje år med shoppingfritt.

Minska konsumtion – mina anledningar.

♦ baksmällan från 2017.

Vi har haft ett ganska tufft 2017, och det har inneburit att vårt hem hamnat lite i efterkälken. Det är bråte mest överallt, och ingen ordning. Vi vill ta tag i det gemensamt, och skapa ett hem som vi trivs i. Genom att inte shoppa, kan jag lägga tid (och eventuellt pengar) på att göra just det. Jag har läst en bok på temat lean, som jag kommer recensera inom kort. Den har inspirerat mig mycket. Boken heter lean@home av Eva Jarlsdotter.

1:a januari, idag, skrev Expressen Klimat om min shoppingfrihet!

♦ Vänner och familj.

Det lustiga med mig, det finns säkert en kategorisering av det, är att jag är väldigt social, men också väldigt tillbakadragen. Två sidor av samma mynt. Men jag vet också hur mycket det ger, också i termer av hälsa. Vänner och familj – vill du satsa på det, så behöver du ofta mer tid än vad du upplever att du har. Men jag brukar ju tala varmt om min bästa shopping – och det är att köpa loss tid, för att använda den till viktiga saker. Genom att göra ett uttag från de sparade pengarna från icke-shopping, kan du förhoppningsvis ta mer ledigt för att göra de där sakerna som betyder något. I mitt fall: vänner, familj och egentid.

minska konsumtion - för att vara mer med familjen
Att hinna med vänner och familj, kräver tid och resurser. Foto: C. Lind
♦ Min hälsa och att minska konsumtion.

Hälsan har varit förhållandevis god det senaste året, det var mot slutet som det tog lite stopp – där både trötthet och förkylningar var naturliga följdverkningar. Jag vill kunna satsa på ännu mer hållbar hälsa. Att komma ut, ta den där friska luften och placera den i lungorna, att ta tiden för natur i närområdet – det är mycket enklare om jag inte shoppar. Shopping innebär: tid som ska spenderas på nätet eller i affärer. Det innebär pengar som spenderas – och som måste tjänas in. Sedan ska prylarna in någonstans i hemmet – och där vi åter inne på min första punkt.

♦ satsa lite.

Jag skrev lite med en av mina bästa vänner, om vad jag planerar för 2018, och jag kom på mig själv att skriva att jag vill satsa lite på egna projekt. Det innebär att jag behöver kunna lösgöra lite pengar, och tid, på att göra roliga saker i min egen verksamhet. Mycket av det jobb jag gör har handlat om att skapa innehåll åt andra, vilket jag blivit riktigt duktig på (både text, film och foto, de två sistnämnda projektleder jag, eller lejer ut). Men nu är det min tur lite grann – och då behövs resurser. Dem frigör jag genom att inte shoppa. Easy peasy! Förresten, jag har skrivit om förändring förr!

minska konsumtion - för att vara mer utomhus
Jag vet att några av er som läser funderar på att dra igen konsumtionen – vilket är ert varför?

 

« Newer Posts Older Posts »