Posts in "hälsa" tag / Page 12

Vegetarisk paj med zucchini, feta & tomat

fetaostpaj

Paj. Något man faktiskt kan slänga ihop rätt lätt. Jag gör en specialare vad gäller botten, för att den ska bli glutenfri. Häng på!

Pajdeg

Blandade mjöler 2 dl – jag använde mandelmjöl, mjölmix Semper, bovetemjöl

1,5 dl kokta röda linser

Rapsolja 0,75 dl

Salt

Pajinnehåll

1 liten zucchini

1/2 lök

2 vitlöksklyftor

2 msk olivolja

Timjan

Örtsalt

1 hel fetaost

6-10 coctailtomater

10 st stora urkärnade gröna oliver

Äggstanning

2 ägg

2 dl mjölk

Salt & peppar

Ev andra kryddor

 

Gör så här: Skölj de röda linserna, koka ca 10 minuter. Lägg dem sedan i matberedare, tillsammans med övriga mjöler, salt och häll i rapsoljan. Mixa. Tryck ut degen i pajform, förgrädda i 15 minuter på 180 grader.

Skala zucchinin, riv den grovt på rivjärn. Hacka lök och vitlök. Hetta upp olivoljan, stek på lök och vitlök och sedan i med den rivna zucchinin. Krydda med örtsalt och timjan, låt det fräsa på en stund.

Halvera coctailtomaterna och oliverna. Skär fetaosten i mindre bitar. Vispa ihop äggstanningen i en skål.

Nu: Ta ut den förgräddade pajen. I med zucchininröran från pannan, tomaterna, oliverna och fetaosten. Häll över äggstanningen. Grädda ca 25 minuter på 180 grader. Servera med sallad!

Smaklig spis!

fetaostpaj

Varför vila? (3 tips)

grön buske

Det är i vilan som det händer. Problem tycks lösas “av sig själva”, du blir något klarare i tanken, och kan gå vidare med livet. Men det är en konst att vila – är du redan uppstressad är det kanske mer ett träningspass du behöver. Men om du väl kan vila, så använd detta underbara redskap.

Men hur vilar man då? Jag har några tips som funkar på mig.

1. Läs en bok. Om något intressant, men som inte triggar igång alltför mycket. Inspiration är bra. Jag läser just nu boken Fokus på jobbet (Sara Hultman och Martin Ström, Natur&Kultur 2014) och tycker om den – mycket är jag bekant med, annat är nytt. Perfekt för mig som vill jobba när jag jobbar, och vila när jag vilar (inte misch-masch eller multitasking). Boken kommer återkomma på bloggen när jag läst klart den!

2. Mindfulness i någon form. Jag var flitig ett tag med appen Headspace, men kom av mig. Men jag ska på’t igen, fast kanske i annat format.

3. Laga mat. För mig är det att vila, och dessutom slår jag flera flugor i en smäll. Man behöver äta liksom.

 

Under slutet av veckan och hela helgen har Allt för hälsan varit igång på Stockholmsmässan. Jag var där några svängar och det var både intressant och också kul att springa på lite vänner från branschen. Några texter med anledning av eventet hittar du på Livskick:

Några nyheter från Allt för hälsan 2014
Vad behövs för att anställda ska må bra på jobbet?
Mat- och motionsskolan – bensträckare har stor inverkan på hälsan
Vad har vi att vinna med friskvård på jobbet?

 

Fördelar med Simpsons & Kockarnas Kamp

Flugsvamp

Jag har egentligen aldrig varit förtjust i TV. Tyckt att det hör till kategorin “tidsslukare”. Men så har jag omvärderat det där lite grann. För det är ett utmärkt sätt att vila på, trots allt. Inte göra så mycket själv, men få lite underhållning på köpet. Jag är inget fan av Simpsons, men däremot är matlagningsprogrammen något som får mig att gå igång. Kockarnas kamp följer jag just nu. Med dagens utbud finns det något för alla.

Vad tycker du? Vad tittar du på?

Lite hälsokuriosa som jag snappade upp på gårdagens Allt för hälsan: för mycket stillasittande är en stor hälsobov. I en studie, som gjordes i Australien, beräknades det att varje timmes stillasittande framför en TV förkortar livet med 22 minuter hos kvinnor och män över 25 år (Television viewing time and reduced life expectancy: a life table analysis. Veerman JL, Healy GN, Cobiac LJ, Vos T, Winkler EA, Owen N, Dunstan DW)

 

Passion, driv & utmattning

Fåglar himmel

Igår var det dags för Amanda Jenssen att vara värd i Så mycket bättre. Ett program jag gillar och följer. Du får inte bara höra nya versioner av redan etablerade låtar, du får också chansen att “lära känna” artisterna. Jag har tidigare tyckt till om programmet.

Amanda, likt många andra, har upplevt sorg och dessutom drivit sig själv till utmattning. Som hon själv sa, började det som tidigare varit roligt, nu mer känns som belastning. Jag tänker ofta att det är precis så det är: vi gör saker för att de är roliga, spännande, det ökar på vårt driv och passion för de saker vi värderar högt i livet. Vi märker inte att vi passerat gränsen, och så en dag: utmattning som gör att vi varken vet ut eller in. Det var ju så roligt?

Det är därför jag så ofta skriver om människans begränsning. Att vi inte är odödliga. Att till och med sådant som är roligt och gör gott, kan leda till trötthet och tillstånd som kan vara svåra att ta sig ur. Det är lite så jag tror vi fungerar. Samtidigt tycker jag det är viktigt att man ska våga saker. Det är häftigt med passion och driv! Det finns så många som verkligen har hittat sin grej, och jag är den första att heja på! Frågan är när och var man ska dra den där magiska gränsen?

November – för ljusets skull

November

Utmaningar ska vara meningsfulla. Därför hakar jag sällan på, “bara för att”. Men. Under november månad har jag som vana att vilja vara ute minst en timme under den ljusa delen av dagen. För mig är det hälsa. Så. Jag har tänkt, funderat och tror att det är fullt möjligt. Det blir min prioritering i november, helt enkelt.

Har du någon utmaning just nu?

 

Allt för hälsan 2014 – med temat Balans!

I nästa vecka, 6-9 november, så äger Allt för hälsan rum på Stockholmsmässan i Älvsjö. I år har man valt temat Balans, med ett helhetstänk bakom – holistiskt som också trendar på hälsofronten just nu.

Jag har varit med de senaste åren och rapporterat för Livskicks räkning, och i år har jag även skrivit mässbilagan för eventet – ett jätteroligt jobb som jag fick tack vare Jenny Sunding, som nu jobbar på Women’s health och Runner’s world . Om ni vill se den digitala versionen av mässbilagan: klicka här!

För mig betyder Allt för hälsan också en möjlighet att träffa andra som har hälsa som intresse. Det är några dagar fyllda med inspiration och möten, och jag kommer att planera vilka montrar och föreläsningar som jag ska gå på. Bland annat kommer det hållas ett intressant frukostseminarum för press under torsdagen, vilket jag har anmält mig till. Redan nu vet jag också att jag kommer att gå på:

– Mat- och motionsskolan, med bland andra Mai-Lis Hellénius (går bland annat på lör 11.00-13.00)

– Kokpunkten tillsammans med Camilla Rova och Martin Brunnberg från Paulún Näringscenter

– Kika in på Be Your Best Convention som går på lördagen (separat biljett gäller för detta träningsevent)

– Montrar jag är nyfiken på: Saprema (B05:41), Risenta (B05:52) och Ecoholics (B07:21)

– Träningsscenen med Magdalena Bibik, där händer det massa roliga saker, så där hänger jag nog en del!

 

Ska du dit? Jag twittrar under hashtagen: #afh2014

« Newer Posts Older Posts »