Posts in "hälsa" tag / Page 14

Vardagsmotion – viktigt?

“Jo men jag tränar intensivt tre gånger i veckan, så det är lugnt.”

Träning, viktigt. Men vi är i mångt i mycket stillasittande personer. Det är vanligt att sitta stora delar av tiden. Det gör också att den vanliga motionen inte räcker till. Att se över den uttjatade vardagsmotionen är något som vi egentligen behöver, men vi gömmer oss bakom den vanliga träningen.

Jag läser just nu boken Långvarigt stillasittande som har flera författare, bland annat forskare. Och jag blir mer och mer övertygad om vikten av rörelse. De skriver om olika arenor. Transport och arbete är två exempel.

Fundera hur dina arenor ser ut i termer av rörelse. Kan du förändra något?

Jag tänker att man samlar minuter. Minuter i vardagen av hälsa. Det svåra är att belöningen inte är omedelbar eller synlig. Men genom kunskap kommer du i a f veta att du gör rätt.

20140709_133949

Veckans promenad till Solvik

 

 

#minohälsa – några tankar om huvet

Idag ramlade jag över hashtagen #minohälsa där folk skriver om egna erfarenheter av just det – psykisk ohälsa. Ett begrepp som vunnit större acceptans och används mycket. För i sjukdomars skov kan man inte prata om annat än ohälsa, smärta, ångest och svåra lidanden.

Men jag vill också prata om att den psykiska ohälsan, som manifesterar sig på olika sätt, signalerar att något är fel. Den signalen, oavsett om det är lättare depressioner eller svåra självmordstankar, behöver tas på allvar. Och i det finns det något hälsosamt – vi får informationen om att något inte fungerar – och vi behöver med hjälp från rätt håll ta hand om det (ändå är det alltfler som skiter i signalerna). Och det är ju det som är det svåra – det finns inga universalmedel. Mediciner testas fram, en del blir helt nerdrogade, andra får terapi.

Och så en sak till: så jäkla klyschigt – men vi är alla OLIKA. Alla har inte samma förutsättningar, en del är mer känsliga än andra, men det behöver inte betyda att något är fel, utan det kan handla om att hitta sitt EGNA sätt att leva livet*.  Lotsa sig själv fram och testa. Det är klart att det måste finnas utrymme för det – och jag hoppas att vi skapar en värld där det faktiskt är tillåtet.

 

Twitter konversation
Från Twitter

 

*Så här va: det tar tid. Det kan ta år. Men att lära känna sig själv är ingen enkel uppgift.

Tyresta Dream Come True

Bylsjön, Tyresta Nationalpark

Blå Himmel. Blått vatten. “Röda faran” (min cykel) och jag tog med oss Maria ut till mitt vattenhål – Tyresta Nationalpark. Vi cyklade, och promenerade sedan Barnvagnsslingan. Hittade ett badställe med tillhörande snok (!) och sedan avnjöts ett mycket söt citronbiskvie och några selfies. I min mening en av årets bästa dagar. Sen cykel hem och precis så där trött som man kan önska sig efter en halvdagstur. Och tänk – nu är sommaren här!

Bylsjön, Tyresta Nationalpark

Tyresta Caféskylt

En Emilia Tyresta

Tyresta_vänner

 

Har du något ställe som du gillar extra mycket på sommaren?

Vila sa’ru? (test)

Kroatien Båt

Suck och stön över vad svårt det kan vara ibland. En så enkel sak som att vila. Ladda batterierna. Och allt däremellan. Men fasiken, där ligger man som på nålar och väntar på The avslappning. Ha! Säger jag bara, så enkelt är det inte.

Så jag testar mig fram. Jag är ju en doer, och det är bra i många lägen. Men ibland vill jag vara enklare än så. Här är några av mina senaste noteringar:

test # 1: lyssna på en pod. Låt dina tankar vila, och låt någon annan snacka. Funkade rätt bra, om jag får säga det själv. Dagens pod stod Vevve och Minaträningstajts för. Tack för den!

test # 2: Baka ett bröd. Långsamt. Och ja, det funkade. Mindful bakning blev det av det hela. Och givetvis kommer receptet senare under kvällen. Mums!

test # 3: så rolig är inte mobilen. Så lägg ifrån dig den en stund. Precis så. Och det funkar, rätt bra.

Så min analys är: ibland måste man göra saker för att kunna vila. Det är inte bara att lägga sig ner (fast när det funkar är det ju underbart).

Vad gör du för att vila?

 

Sommarlistan i bilder (10 st)

Hav, berg och blommor

Det har cirkulerat en härlig lista på nätet – bland bloggar. Jag har läst flera stycken, och sen fick jag själv utmaningen av Linda. Har funderat och tänkt att jag gärna vill bidra med en lista i bildform.

Här kommer den!

1. Hur ser dina planer ut för sommaren?

Jastarnia

Planen är enkel: inte göra så mycket alls. Men det finns ett ställe som betyder mycket för mig, där jag kan vila på mitt eget vis. Och dit far jag. Igen. Ligga på stranden, med boken och näsan i vädret, med solhatten nerdragen. Vill jag vara en främling, då tillåts jag vara det. Vill jag umgås? Vänner finns runt hörnet. Lite så.

2. Vad gjorde du på midsommar?

Sommartårta med jordgubbar

Jag har fått ny tradition. Jag firar sedan några år tillbaka midsommar på ett klassiskt svenskt vis: sill, potäter, och så: den där jordgubbstårtan som nästan knockar en för att den är så god. I år var den dessutom glutenfri.

3. Min bästa sommarfrukost

Smoothie

Smoothie – för att den gör sig själv (nästan). Här är en på mango, hallon, jordnötssmör, yoghurt, mjölk, banan och lite proteinpulver.

 

4. Bästa sommarlåten?

Hav, berg och blommor

Åh. Svårt. Men säkert något av Veronica Maggio. Eller Laleh. Eller First Aid Kit. Eller definitivt sedan tidigare: Melissa Horn. Ett tag lyssnade jag mycket på Amanda Jenssen. Nåt som talar till mina känslor.

5. Vad passar bäst på grillen?

Zucchini och mat

Slår ett slag för grönsaker i olika form. Och sen hittade jag en god kalkonkorv förra året (ej på bild)

 

6. Vad dricker jag helst i sommar? och 7. Vad ska jag läsa i sommar?

Meningen med hela skiten

Nigrum svartvinbär (alkoholfri) är tip top enligt mig. Vi dricker den ofta på sistone. Men den är god, verkligen. Just nu läser jaghur mycket som helst, flera böcker i veckan känns det som. Meningen med hela skiten läste jag ut för någon dag sen, och på tur står Mentaliseringsboken. Sen ska jag en sväng till biblioteket och låna ett nytt (lass).

8. Favoritplagg under sommaren?

Mjuka kläder

M-j-u-k-a          k-l-ä-d-e-r

Jag vägrar annat. Mer pyjamas åt folket.

 

9. Bästa parken?

Tyresta Nationalpark

Lätt. Tyresta Nationalpark. Den är liksom oslagbar. Och nu har jag cykel!

10. Bästa badstället?

Gradac

Ah. Jastarnia. Förstås. Men också Kroatien, Gradac – absolut (på bilden). Och i Tyresta Nationalpark finns det små sjöar – där badar jag gärna.

 

Du som vill skriva en sån här lista, eller bara posta din värsta/bästa sommarbild – gör det gärna, och säg till mig, så lägger jag till en länk till din blogg här i inlägget!

 

 

Det var värst. Tolv timmar per dygn? #sömn

En Emilia i Kroatien

Sömn – något vi alla behöver, varje natt. Viktig, anser vissa, ett nödvändigt ont enligt andra. Svår att få till under vissa delar av livet (småbarnsförälder nån?) och kanske enklare under andra (eller?).

Jag har nästan stolt proklamerat (på Instagram och Facebook bland annat) att jag nu ingått en vilopakt med mig själv. Skiter i allt förutom vilan just nu (om någon av mina kunder läser det här: ni vet att jag levererar!) – jag jobbar, ja, men med ett mål: att få vila.

Och sover gör jag. Jajjemän. 12 timmar varje dygn. Det gör faktiskt lite ont i min “göra”-gen, men vad ska jag göra? Kroppen talar, och jag lyssnar, ibland motvilligt. Sömn är en billig medicin, och den fungerar.

En annan som bloggat om sömn är Linda – och från henne har jag också fått en utmaning. Den kommer ut på bloggen inom kort.

 

Varför jag är en sömnjunkie? Under fyra år av mitt liv, när jag var dryga 20 år, sov jag u-r-u-s-e-l-t. Lovar. Vill inte dit igen.

« Newer Posts Older Posts »