Posts in "hälsa" tag / Page 19

Självattack – hur ser det ut?

Något som slagit mig den senaste tiden, är bloggar som på något vis mynnat ut ifrån en vilja om förändring. Ofta handlar det om personer som upplevt kris eller negativa livserfarenheter och genom att börja bry om sig själva så går de bort från självattack, mot självkärlek. Det är tufft, och en svår resa. Jag har själv förstahandserfarenhet på temat. Och därför läser jag med stort intresse. Gemensamhet i svåra frågor gör oss starkare, det är jag säker på.

Självattack låter flummigt, men är egentligen glasklart. Vi går i clinch med oss själva. Det kan handla om att

  • Vi inte tycker vi duger – och följaktligen pressar vi oss själva hårdare. Trots det verkar ingenting riktigt bra i våra egna ögon. Mycket sker i termer av tankar, som kan agera sylvasst mot oss.
  • Kroppen inte är tillräckligt stark/smal/snygg/attraktiv. Det går som ett mantra och puschar på. Om och om. Träning handlar inte längre om glädje, utan mer som ett måste. Vi vill uppnå något annat. Men även om vi når målen, fortsätter självattackerna.
  • Vi straffar oss själva på olika sätt – det kan vara alltifrån hur vi tänker om oss själva, till att de facto skada sig fysiskt, det som går under benämningen självskadebeteende.

Orsaker. Flera. Men skulle vi göra så mot någon annan?

Det är nytt för mig, ordet självattack. Jag har bland annat läst Skönpuls inlägg, där hon berättar hur hon ser på saken. Hon kommer med en del tips också!

Givetvis kommer jag med lästips, kanske inte just på temat självattack, men på temat att bli medveten om sig själv.

Åsa Nilsonnes Vem är det som bestämmer i ditt liv? Om medveten närvaro och Anna Kåvers Att leva ett liv, inte vinna ett krig – Om acceptans.

Åsa Nilsonne och Anna Kåver. Bokomslag
Väl värda att läsa.

 

 

 

Stress – att sopa under mattan eller?

Stress – status idag liksom. Det är lite fint att vara stressad. Har du varit utbränd är du nästan inne. Med alla andra. Är du stressad – så verkar det som att allt är som det ska. Vi sopar den under mattan och fortsätter, eller hur?

Stress är något jag har erfarenhet av – i både små och stora doser. Absolut, min egen predisposition för stress är avgörande: hur och vad som händer med en person under stress är individuellt. Men det som gör mig fundersam är följande: varför ska stress vara ett normaltillstånd? Varför ska vi per automatik välja att köra på, för att det är normen? Vad är det som säger att vi inte kan välja något annat istället? Berätta gärna, och det menar jag, för jag vill veta. Hur funkar det på din arbetsplats?

Jag tror inte att ”stresstålighet” som egenskap är något att eftersträva, jag är allergisk mot den typen av formuleringar. Jag tror snarare att man ska arbeta smart. Har det gått så långt att man måste använda sin stresstålighet, ja, då kan man fundera på vilken plats man befinner sig på.

Jag måste förstås skriva det här, så att jag inte råkar inte för repressalier. Stress är normalt. Vi måste kunna bli stressade. Det ligger i människans natur. Det finurliga är att hjärnan skiljer inte på vad som är sant eller inte. Är det fara så är det. Även den som befinner sig i just ditt huvud. Men är du långvarigt stressad kan det få rätt saftiga konsekvenser. Och ännu värre: vi vet om det. Ändå verkar det inte stoppa oss. Förrän vi blir stoppade av utmattning.

Den där positiva varianten då? Jag känner flera som faktiskt är rätt stresståliga, som älskar utmaningen, som får en kick och energi tillbaka. Som verkligen vill. Jag tror skillnaden där är just förmågan att hålla stressnivåerna på en schysst nivå, och att man tankar energi mellan varven.

Hur ska man tänka? Vad är en rimlig nivå? Trial and error – men de flesta av oss vet ju när det är för mycket. Och det är det jag vill peka på. Som jag så ofta skrivit: människan är till sin natur begränsad och har en massa behov. Det är inte lätt. Men lyssna, så ska du få svar. Det betyder inte att man är sämre än någon annan.

 

Utsikt La Gomera
Avstressande utsikt på La Gomera

Drömkroppen – när exakt är man där?

Ni som följer med i bloggvärlden kan väl inte ha missat hur många sätt det finns att nå drömkroppen? Metoderna och resultaten är oroväckande många. En del kan man skratta åt, andra förfäras.

Jag funderar. Drömkroppen. Finns den i drömmarna? Och den verkliga då, den som ligger här och tar hand om mitt förkylda tillstånd – är inte det en dröm om något?

Att se fitnesskroppen som en dröm, det kan jag inte ta ifrån dig – vi påverkas förstås. Jag själv tycker det är snyggt med muskler! Men  när det som först verkade sunt, går över till osunda beteenden? Som att börja säga saker om sig själv. Till sig själv. Ett ganska bra exempel, kanske någon som känner igen sig, är: jag duger inte. Och säger du det tillräckligt många gånger är du läskigt nära att lura dig själv till allt bortom drömmar. Då handlar det mer om en mardröm.

Så jag tänker: drömmar är bra. Men bygg drömmarna på hur bra du är. Faktiskt. Och hur kul det är att ta hand om sig. Där din kropp alltid är din drömkropp. Oavsett om den är svullen på grund av kommande mens, eller när du klarar ett träningspass. Där din kropp finns, i alla lägen, för just dig.

Jag har också tittat i spegeln och klämt på mig själv. Eller stått på vågen och hållit andan, för kanske, kanske har jag gått ner i vikt. Nu lägger jag den tiden på att göra det jag verkligen tycker om: att röra på mig – att träna för glädje. Och äta: det är min melodi rakt igenom. Och visst vill jag äta hälsosamt, och jag väljer vad som hamnar på tallriken. Men att gå hungrig eller ladda med pulversoppor…. Det är inte att jobba tillsammans med kroppen.

 

En Emilia på dansklass på event
Dansklass på #bbc2014

Det finns motkrafter till mardrömmarna därute.

Kika in hos Johanna Arogén, som bland annat föreläser om kroppsbild, självkänsla och annat viktigt!

 

Foto: Christofer Lind

Träning och förkylning (5 tips)

Det är med stor portion frustration som jag är hemma med en värkande hals. Ett stort no-no till träningen just nu, och jag som var så inspirerad efter helgens träningsfest! Men jag kan drömma, planera och fundera. Otroligt peppad att köra dansklasser. Och marsutmaningen är ju min hållning – och det har blivit några regelrätta pass i gymmet. Variation är min melodi!

Men träna som förkyld? När man börjar bli frisk så vet man kanske inte riktigt när det är dags att köra igång igen. Det finns en sajt som kan vara värd att besöka. Kika in på kanjagträna.se, framtagen av Apoteket AB.

Satsa på att bli riktigt frisk innan du kör igång. Mina tips:

Drick mycket. Överdrivet mycket

Gör en häxbrygd på riven ingefära, pressad citron och honung och hett vatten

Vila.

Produkter jag tycker är bra: KanJang, coldzyme och bafucin för onda halsar. Nu senaste testade jag en ny variant av Fisherman’s friends, med tropisk smak – ganska god och perfekt för en hals som hela tiden skriker efter något som lenar.

Rör på dig mellan varven! Det är för blodkärlens skull.  Att ligga nedbäddad är ju en vanlig grej som man gör, men upp och stå ibland!

Har du några huskurer som du använder?

 

Coldzyme & KanJang - förkylningsprodukter
Coldzyme & KanJang – den första fanns med i goodiebagen för #bbc2014, och jag har även använt den tidigare

 

Lite lasagne – maxad med grönsaker (glutenfri)

Jag kallar det här för lasagne, men det är inte en klassisk variant. Häng på och testa – för dig som vill ha mycket grönsaker i maten!

Ingredienser
1 zucchini

1 gul lök

½ röd lök

150 gr fänkål

7 champinjoner

1 chili

3 msk olivolja

2 msk smör

1 paket quorn (300 gram)

1 paket krossade tomater

40 svarta urkärnade oliver

150 gr 10%-ig ost, riven

Salt, peppar, buljong, paprika, cayennepeppar och andra kryddor som du gillar

6 glutenfria lasagneplattor (eller vanliga)

 

Så här gör du

Hacka alla grönsaker – zucchini, lökarna, fänkålen, champinjonerna, chili. Värm på olivolja och smör i en gryta. Häll i alla grönsaker och quorn, och fräs på. Krydda med kryddorna och buljongen. Häll på de krossade tomaterna. Låt puttra i ca 10 minuter.

Sätt på ugnen på 200 grader

Ta fram två lasagneformar. Lägg ett lager av grönsaksröran från grytan. Sen ett lager lasagneplattor. Och sist ett lager till grönsaker. Lägg på oliver, och sist på med riven ost.

In i ugnen, ca 30 minuter.

Servera med någon grönsallad, eller som jag: gröna ärtskott!

 

Vegetarisk lasagne
Vegetarisk lasagne

Bollar deluxe – new edition

Ni kanske minns mellanmålsbollarna?

Efter att ha ätit dem varje dag i två veckor tog jag en välbehövlig paus, jag tröttnade helt enkelt.

Det är vecka 2 i utmaningen #bravalnyavanor. Och fokus är smidiga mellanmål. Jag är ju okrönt mellanmålsdrottning, så jag bidrar med ett recept, på ny variant av bollar.

Jag testade en något sötare variant, för jag ville ha en ny smak. Till ändamålet hade jag köpt raw cacao pulver från hälsokosten, samt tranbär.

Så här gör du:

(använd gärna en foodprocessor)

3 dl nötter, t ex pistage, mandel och hasselnötter

0,5 dl osvavlade aprikoser

0,5 dl tranbär

0,5 dl solroskärnor

2 msk jordnötssmör

3 msk raw cacao

2 msk agavesirap

2-3 msk kokosolja

2 msk kallt vatten

 

Mixa allt till en lagom kletig massa (detta reglerar du med vattenmängden) och rulla sedan till bollar och sedan rulla igen i t ex kokosflingor, sesamfrön, kanel…)

Lägg i ask och förvara i kylen! Ät en, helst två, till ditt nästa mellanmål!

 

 

Kokosolja och raw cacao
Kokosolja och raw cacao

 

Foto: Christofer Lind

« Newer Posts Older Posts »