Jag har drivit enskild firma sedan 2009, men mer på allvar sedan kanske 2013. Det man ska komma ihåg är att jag är helt ensam i mitt företag. Det innebär att jag sköter allt – från ax till limpa.

För några år sedan gick jag på en nyföretagarträff, där Kicki som startat Middagsfrid talade. Hon sa det:

“lägg minst hälften av din tid på sälj”.

Det har jag tagit med mig – sälj är min högsta prioritet. Det är det som gör att jag kan ta ut lön varje månad, och det är också det som är navet: nya uppdrag, projekt och möjligheter. Jag både säljer till nya kunder, men också till befintliga. Jag tycker merförsäljning är smidigast, eftersom relationen redan är etablerad. Men att ta nya kontakter är också bra – man vet aldrig vad det kan leda till!

Jag lyssnade just på en av mina favoritpoddar, Stjärnsäljarpodden, där Patrik Nordqvist (Försäljningschefen) gästade. Några saker från avsnittet tar jag med mig. Både för att de förstärker sådant som jag redan själv tänkt, men också nya insikter som är värda att lyftas. Vill du lyssna på avsnittet har du en länk till acast här.

Nedan kommer resonemang kring sälj och diskussionsunderlaget är hämtat från podavsnittet.

Prio 1: sälj

Startar du eget så börjar du med försäljningen – det var också något som Patrik underströk. Han berättade också om vikten att veta vad man drivs av. Hans personliga reflektion var att han har ett frihetsdriv – vilket jag själv kan skriva under på. Det innebär att jag vill känna att jag styr, i termer av vilka uppdrag jag tar, hur upplägget är och vilka personer jag arbetar med.

Oavsett vad jag gör så är sälj:et i fokus, utan att för den delen ta udden av relationen. Jag jobbar relationellt, det är min absoluta styrka. Jag sitter inte och väntar på att “någon” ska ta kontakt.

Jag tar i 90% av fallen kontakten själv.

Vilket jag trivs bra med. Ibland är det utan ett erbjudande, men oftast med ett konkret förslag. Eftersom jag säljer text, så har jag jobbat mycket med att bli en riktigt bra spanare inom hälsa, vilket gör att de förslag som jag kommer med ofta är precis rätt i tiden. Att kunna branschen är viktigt, så jag vet när i tiden som kontakten ska ske. Det har också inneburit att jag bytt bransch, från renodlade förlag till företag. Anledningen är att digitalt är det som gäller, sett utifrån lönsamhet och att print går dåligt. Man ska komma ihåg att jag är mer en skribent än en journalist, och att jag har en bakgrund som civilekonom.

Lite om vad jag gör: Idag arbetar jag med olika redaktioner, ofta har jag relationer till redaktionschefer. Sen arbetar jag även med företag som behöver hjälp med nyhetsbrev eller skrivna texter utifrån kommunikationsbehov. Utöver det har jag också börjat ta marknadsföringsuppdrag, där det handlar om att skapa digitala kampanjer och sköta sociala medier (min guru är för närvarande Teknifik, som också har coachat mig. Missa inte hennes guide till Instagram stories som räddade mig häromdagen).

Sälja på ett modernt sätt?

En andra sak handlar om att sälja på ett modernt sätt. Där tror jag det helt beror på vilken bransch man är i, och vad man säljer. Jag använder mig av ett enkelt excelark där jag har koll på kontakten med mina kunder, och noteringar kring vad jag ska göra härnäst. Keep it simple är min devis och funkar för mig. Och jag jobbar alltid mot budget: hur mycket ska jag sälja för – och ser till att nå budget. Det är mina styrmedel. Patrik Nordqvist menar att renodlade säljare måste vara moderna i sitt tillvägagångssätt, och absolut. Men samtidigt: beror på vad du säljer och hur stora affärer du gör (mina gig är ju rätt enkla – ett ja eller ett nej).

Testa nytt.

Ja på den! För mig har det inneburit att jag utvecklar mina färdigheter och säljer numera projektledning och innehåll för webbkurser. Det är egentligen rätt mycket samma (skriva), bara en annan förpackning. Och det viktigaste: min marknad efterfrågar just det här. Och då behöver jag ha kontakt med andra beslutsfattare än mina tidigare redaktionschefer. Det är för mig att testa nytt. Patrik Nordqvist och värdarna för podden pratade om denna typ av flexibilitet också.

Hur lattjar du med konkurrenterna?

I podavsnittet togs även relationen till konkurrenten upp. Värdarna Tomas och Philip, samt gästen Patrik, har ett ganska pragmatiskt sätt att se på konkurrens.

“En konkurrent kan lika gärna vara en samarbetspartner”.

Jag har själv koll på skribenter som täcker samma områden som jag. Jag är generös med att dela med mig av tips om jobb eller fixa kontakter. Och det har betalat sig. Jag har flera exempel på där jag fått “tillbaka”. Så att ge, är att få. (passar på att tacka Maja-Stina Skarstedt, Jenny Sunding, Erik Rådström, Magdalena Bibik m fl)

Spaningar från Försäljningschefen

FörsäljningshcehefenLogo

Patrik Nordqvist skriver bloggen Försäljningschefen och han menar på följande:

1. Försäljning är något positivt, även omgivningen börjar tala gott om det. Och: försäljning är viktigt!
2. Många startar eget idag – och försäljning bör vara högst upp på agendan – vilket vi redan har varit inne på. Jag tänker på alla influencers, som behöver hitta samarbetspartners, där blir sälj:et en viktig del av verksamheten. Tips: gå med i Influencers of Sweden (jag är medlem).
3. Sälja via webben och andra digitala verktyg ska omfamnas och ses som möjligheter.

Veta mer om mig. Läs Mina tidigare jobb – a walk down memory lane.

Vad tänker du om sälj:et?

 

Eftertext

När jag läser detta skönjer jag en viss självsäkerhet. Måste bara flagga för: jag får förstås en massa nej – men det ser jag inte som något problem(längre). Det handlar om att se vad som saknas, vad kunden behöver osv. Men givetvis har jag också dåliga dagar, trots mina självsäkra uttalanden!

Jag säljer främst via mail och möten. Telefon är inte min grej.